Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

10 skutecznych sposobów na wzdęcia - dieta na wzdęcia i nie tylko!

10 skutecznych sposobów na wzdęcia - dieta na wzdęcia i nie tylko!

Spodnie po posiłku stają się ciaśniejsze, pojawia się dyskomfort lub ból w okolicy brzucha. Brzmi znajomo? To wzdęcia – dolegliwość, która może występować u około 30% osób dorosłych. Na szczęście istnieją domowe sposób, które przyniosą Ci ulgę.

Czym są wzdęcia?

Wzdęcia to objaw ze strony przewodu pokarmowego, który polega na subiektywnym odczuwaniu ucisku, rozpychania jamy brzusznej i wyraźnym wrażeniu obecności zbyt dużej objętości gazów. Wzdęcie może (lecz nie musi) oznaczać również zwiększenie obwodu w okolicy brzucha – takie, które faktycznie można zmierzyć.

Od czego są wzdęcia?

Bolesne wzdęcia spowodowane są obecnością zbyt dużej ilości gazów w jelitach. Właśnie wtedy pojawia się uczucie rozpierania, czy dziwne bulgotanie w brzuchu. Zastanawiasz się pewnie co dokładnie sprawia, że gazów w jelitach jest nagle za dużo. Pierwszą przyczyną może być aerofagia, czyli nadmierne połykanie powietrza. Drugą - fermentacja węglowodanów w jelitach. Dobra dieta na wzdęcia i gazy oraz kilka nowych, zdrowych nawyków może Ci pomóc poradzić sobie z tym męczącym problemem.

Wzdęcia – jak się ich pozbyć? 10 sposobów na wzdęcia i gazy

1. Jedz powoli!

Spożywanie posiłków w pośpiechu, niedokładne żucie i połykanie dużych kęsów często prowadzi do połykania większych ilości powietrza. Części gazów Twój organizm pozbywa się podczas odbijania, ale reszta niestety trafia w dalsze części przewodu pokarmowego, powodując przy tym wzdęcia.

2. Staraj się nie rozmawiać przy jedzeniu

3. Ogranicz ssanie i żucie

Połykaniu powietrza sprzyjają również żucie gumy i picie przez słomkę, dlatego należy je ograniczyć. Niewskazane jest także ssanie landrynek czy dropsów.

4. Zrezygnuj z picia napojów gazowanych - tak, piwa też :(

W ich składzie znajduje się dwutlenek węgla, który wydziela się w przewodzie pokarmowym. To właśnie dlatego często odbija się nam lub mamy wzdęcia po napojach typu cola. Co więcej, gazowane napoje często są źródłem dużych ilości cukrów, które są idealną pożywką dla naturalnie występujących w naszym organizmie bakterii jelitowych. Podczas takiego rozkładu węglowodanów powstają między innymi dwutlenek węgla, wodór i metan – gazy jelitowe odpowiedzialne za powstawanie wzdęć.

5. Zrezygnuj z potraw smażonych i ciężkostrawnych

człowiek je chipsy i pizzę

Zalegają one w przewodzie pokarmowym, ponieważ wymagają dłuższego czasu trawienia w organizmie. Ważne jest by obserwować siebie! Nie ma potrzeby, żeby wykluczać produkty z wyższą zawartością błonnika (np. niektóre warzywa) tylko dlatego, że ciężej się je trawi, jeśli nie odczuwasz po nich żadnych dolegliwości.

6. Uważaj na produkty wzdymające

Takie produkty to np. fasola, groch i inne strączkowe, kalafior, brokuły, kapusta i brukselka. W nasionach roślin strączkowych obecne są lektyny, czyli związki blokujące trypsynę – enzym niezbędny do trawienia białek.

Gdy białko nie może zostać strawione, za jego rozkład zabierają się bakterie, wytwarzając przy tym gazy jelitowe.

Aby ograniczyć ilość inhibitorów trypsyny, mocz nasiona (w zimnej wodzie przez około 8 godzin) i stosuj podwójne gotowanie bez przykrycia ze zmianą wody po pierwszym doprowadzeniu do wrzenia.

7. Kminek, majeranek i tymianek!

Do dań z kapusty, grochu czy fasoli dodawaj majeranek, kminek i tymianek. Nie tylko znacznie poprawiają smak potraw, ale ograniczają też występowanie wzdęć.

8. Pij ziołowe herbatki

Najlepiej sprawdzą się napary z kopru włoskiego, mięty, szałwii czy kminku. Mają właściwości rozkurczowe i pobudzają procesy trawienia.

9. Sprawdź czy nie masz nietolerancji laktozy lub fruktozy

Jeśli wzdęcia są przewlekłe, a wspomniane wcześniej porady nie pomagają, może się okazać że cierpisz na nietolerancję laktozy lub fruktozy. To znaczy że Twój organizm może wytwarzać zbyt mało enzymów rozkładających laktozę na cukry proste, więc zostaje ona fermentowana przez bakteryjną florę jelitową, co prowadzi do wystąpienia nieprzyjemnych objawów. Najważniejsze jest jednak, by nie diagnozować się samemu. W tym przypadku przydatne będzie wykonanie wodorowego testu oddechowego.

10. Pamiętaj o aktywności fizycznej!

Prawdopodobnie Twoja babcia mówiła, że po obiedzie sadełko musi się zawiązać, ale zamiast poobiadowego odpoczynku przed telewizorem, wybierz się na rodzinny spacer. Pomocne mogą się okazać też łagodne ćwiczenia rozciągające.

Jolanta Chojnowska
Jolanta Chojnowska, dietetyk

Jestem dietetykiem po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym i współautorką bloga "Easy with food". Moją pasją jest zdrowe odżywianie, a przede wszystkim wymyślanie zdrowszych wersji klasycznych słodyczy i fast foodów. W wolnych chwilach relaksuję się przy malowaniu ścian, odnawianiu starych mebli i innych pracach remontowych.

Poprzedni artykuł Plamy starcze u trzydziestolatki?! Jak usunąć przebarwienia na dłoniach?
Następny artykuł Jak zrobić makijaż wieczorowy, żeby nie spłynął po godzinie?
Przeczytaj też
Emocje Stres a ból brzucha. Czy to nerwica żołądka?

Stres a ból brzucha. Czy to nerwica żołądka?

09.07.2017 0
Zdrowie Życie z zespołem jelita drażliwego [LECZENIE]

Życie z zespołem jelita drażliwego [LECZENIE]

17.08.2017 0

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty