Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

5 porad jak rzucić palenie. Jedna jest najważniejsza!

5 porad jak rzucić palenie. Jedna jest najważniejsza!

Ciężki oddech, kłucie w klatce piersiowej, słaba wydolność oddechowa, do tego kaszel i zdecydowanie pogorszona kondycja... Cztery tysiące związków chemicznych, w tym czterdzieści rakotwórczych. Zastanawiasz się, czy rzucić palenie? To za mało. Potrzeba stuprocentowej pewności! Dowiedz się, w jaki sposób pozbyć się tego nałogu.

Allen Carr, wieloletni palacz oraz autor książek, w jaki sposób pozbyć się tego nałogu twierdzi, że fizyczne dolegliwości spowodowane brakiem nikotyny, znikają po kilku dniach, a nawet godzinach. Podobne wnioski wysuwa  M.W. Ashelman. Aby poziom nikotyny w Twoim organizmie spadł wystarczająco, potrzebne są dwa, lub trzy dni.

Chcieć, znaczy móc!

Poniżej przytaczam fragment rozmowy ze znajomą (27 l.), która pół roku temu rzuciła palenie po paru latach.

Jak udało Ci się rzucić palenie?

Przede wszystkim trzeba być pewnym, że chce się rzucić i nastawić się na to psychicznie.

Jakie trudności miałaś w trakcie?

Agresja i złość. Przez jakieś pierwsze 2 tygodnie chodziłam bardzo rozdrażniona. Ale piłam melisę i później wszystko przeszło. Najtrudniej jest podjąć decyzję. Jak się jest już pewnym, że faktycznie chce się rzucić, to jest prosto.

Czyli po około dwóch tygodniach od rzucenia miałaś przełamanie nastroju?

Tak,  już po 2 tygodniach zaczęłam się przyzwyczajać, ale też dlatego, że zaczęłam ćwiczyć. Więc moja agresja i złość została wyładowana podczas ćwiczeń.

 5 sposobów na rzucenie palenia

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, w jaki sposób możesz pozbyć się tego uciążliwego nałogu.

1. Podejmij ostateczną decyzję i trzymaj się jej!

Pierwsza i najważniejsza zasada, czyli musisz chcieć! Im bardziej lubisz palić, tym cięższe będą początki zrywania z nałogiem. To musi być Twój wybór.

2. Pij dużo wody (8–10 szklanek na dobę)

Picie wody pobudza metabolizm i pomaga oczyścić organizm z toksyn. Czy wiesz, że w trakcie oddychania wydostaje się z Ciebie do pół litra wody dziennie? Picie wody wspomaga przebieg procesów komórkowych oraz usuwanie substancji szkodliwych z Twojego ciała.

Równowaga płynów w organizmie jest niezbędna przy regeneracji osłabionych toksynami układów wewnętrznych (oddechowego, krwionośnego, immunologicznego i nerwowego).

3. Ćwicz i spaceruj

Ruch pobudzi produkcję endorfin (zastąpi w tym nikotynę) i wpłynie pozytywnie na Twój nastrój. W pierwszych dniach po zerwaniu z nałogiem Twoje samopoczucie może ulec pogorszeniu.

4. Sięgnij po środki wspomagające, dostępne w aptekach

Mowa o tabletkach z nikotyną, gumach, plastrach, inhalatorach i pastylkach do ssania. Przydają się, gdy dolegliwości w trakcie rzucania palenia stają się wyjątkowo dokuczliwe. Pamiętaj, że tolerancja każdego organizmu jest inna. Najważniejsza jest konsekwencja w działaniu i odpowiednie nastawienie.

Poniżej fragment wypowiedzi znajomej (29 l.), która używała środków wspomagających odstawienie nikotyny:

Brałam tabletki Tabex. Rzuciłam wtedy. Potem parę razy też próbowałam, ale nie dokończyłam brać tych tabletek – inna sprawa, że za drugim razem już nie chciałam chyba rzucać, tak wiesz, sama z siebie. Ale jak kiedyś stwierdzę, że chcę rzucić, to na pewno będę brać tabletki. Rzeczywiście odechciewa się po nich palić. Ale trzeba jednak chcieć. Jak potem nie chciałam, to zapominałam brać o danej porze itd. Plastry nakleja mój starszy brat. Zawsze po nich rzuca palenie.

5. Unikaj pokusy zapalenia papierosa

Na początku staraj się unikać pokusy sięgnięcia po papierosa. Nie chodzi o bycie nietowarzyskim. Bardziej o sprytne omijanie sytuacji, kiedy wszyscy wychodzą „na fajkę”.  

Rzuć palenie, a poczujesz się lepiej!

Co poczujesz, kiedy rzucisz palenie i uwolnisz się od nałogu? Przede wszystkim dumę, powrót poczucia kontroli nad sobą i swoim życiem.

Poprawi się wtedy Twoja ogólna kondycja i krążenie. Zmysły się wyostrzą i poczujesz przypływ energii. Dodatkowo, Twój oddech stanie się lżejszy i zyskasz lepszą odporność.

To, że czegoś nie widać, nie znaczy, że tego nie ma. Przypominają o tym „mocne” zdjęcia (m.in. uszkodzonych na skutek palenia narządów wewnętrznych) publikowane zgodnie z dyrektywą Komisji Europejskiej na etykietach papierosów sprzedawanych w Polsce i za granicą.

Natalia Klonowska
Natalia Klonowska

Jestem absolwentką filologii polskiej oraz terapii zaburzeń w czytaniu, mówieniu i pisaniu. Ukończyłam warsztaty psychologiczno-pedagogiczne. Ciekawi mnie świat, ludzie, nowinki biotechnologiczne i psychologiczne. Jestem też amatorką zdrowego żywienia. Jak każda kobieta - lubię dbać o siebie. W kosmetykach poszukuję składników naturalnych, nieprzetworzonych i organicznych. Często eksperymentuję i sięgam po nowości kosmetyczne. Chętnie dzielę się efektami moich obserwacji i poszukiwań.

Poprzedni artykuł Inhalacje na zatoki, katar, kaszel. Na co pomagają inhalacje?
Następny artykuł Inhalacje na zatoki, katar, kaszel. Na co pomagają inhalacje?
Przeczytaj też
Sport Maraton – trening dla początkujących

Maraton – trening dla początkujących

04.07.2017

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty