Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

5 zdrowych nawyków jesienią. CEL: wzmocnienie odporności

5 zdrowych nawyków jesienią. CEL: wzmocnienie odporności

Koniec lata, więc pewnie wakacyjny wyjazd już za Tobą. A przed Tobą deszczowa i chłodna, zazwyczaj pełna szarości, jesień. Masz obniżony nastrój i tęsknisz za słońcem? Jesteś zmęczony, apatyczny? Czujesz, jakby ktoś wypompował z Ciebie energię? W takim momencie łatwo złapać jakieś choróbsko. Ale czy to wszystko musi tak wyglądać? O nie! Wystarczy, że wyrobisz kilka prostych nawyków, które wzmocnią Twój system odpornościowy i poprawią nastrój w jesienne dni!

Dlaczego system odpornościowy jest tak ważny?

Bo jest obrońcą Twojego organizmu - koniec i kropka! To on odpowiada za produkcje przeciwciał zwalczających drobnoustroje i wirusy.

Jeśli jego funkcjonowanie jest zaburzone, walka kończy się zazwyczaj wynikiem 1:0 dla zarazków. Dlatego tak ważne jest jego wsparcie i zadbanie o jego prawidłową pracę.

Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy to Twój organizm jest bardziej narażony na różne patogeny.

Jak więc powinieneś dbać o wzmocnienie odporności organizmu jesienią?

Co na wzmocnienie odporności?

Oto 5 dobrych nawyków, które wpływają na wzmocnienie odporności.

1. CZŁOWIEK WYSPANY, CZŁOWIEK ZDROWY

Nie bez powodu mówi się, że sen to zdrowie. Wypoczęty i wyspany organizm jest w mniejszym stopniu narażony na infekcje.

Dorosły człowiek potrzebuje 8 godzin snu i powinieneś o to szczególnie zadbać. Podczas zdrowego, głębokiego snu , kiedy nic Cię z niego nie wybudza, wzrasta liczba limfocytów. A jak wiadomo, to właśnie one są głównymi strażnikami układu odpornościowego i to one wydzielają przeciwciała!

Co ważne, sen i odpoczynek powinny odbywać się w ciszy i ciemności. Dlaczego? Bo właśnie wtedy zachowane jest prawidłowe wydzielanie melatoniny, która dba o prawidłowy rytm snu, czuwanie i funkcjonowanie układu immunologicznego. Dodatkowo, stały, nawet niezbyt głośny hałas powoduje wydzielanie adrenaliny - a w tym przypadku akurat źle ona wpływa na odporność.


2. ZDROWA DIETA JESIENNO-ZIMOWA

Każdy o tym wie, ale nie każdy się stosuje. Jest to w pełni zrozumiałe, bo zazwyczaj nie mamy czasu, żeby skrupulatnie przygotować każdy posiłek. Możesz natomiast wprowadzić kilka modyfikacji, które wyjdą Ci na zdrowie!

Owoce i warzywa

Powinny być bezwzględnie Twoim priorytetem. Postaraj się je wplatać do jadłospisu choćby jako przekąskę. Zawierają mnóstwo antyoksydantów, które zwalczają wolne rodniki i dzięki temu wpływają na wzmocnienie odporności.

Najbardziej znane antyoksydanty to witamina A, C i E. Obfitują w nie cytrusy, brokuły, jabłka, papryka, pomidory i inne. Można, by wymieniać ciurkiem.

Warzywa i owoce odkwaszają także organizm, co dodatkowo sprzyja dobrej pracy układu odpornościowego.

Nadmiar cukru i śmieciowe jedzenie zaburzają równowagę kwasowo-zasadową i osłabiają organizm. Dzieje się tak, bo Twój organizm kieruje swoje siły na pozbywanie się toksyn i obniżanie ilości kwasowych substancji. Do tego zużywa wiele niezbędnych witamin i minerałów.

Jogurt naturalny i kiszonki

Zawierają naturalne probiotyki, które zasiedlają Twoje jelita, a jak wiadomo, są one jedną z barier chroniącą ciało przed zarazkami.

W jelitach znajduję się bardzo dużo limfocytów, które stanowią pierwszą linię obrony Twojej odporności. Dlatego kwas chlebowy, fermentowany ocet jabłkowy, kiszona kapusta, jogurty naturalne powinny zawsze gościć w Twoim jadłospisie. Miliony bakterii probiotycznych zawartych w nich w naturalny sposób dbają o prawidłową florę Twojego przewodu pokarmowego.

Grzyby Shiitake

Z najnowszych badań wynika, że pobudzają one leukocyty do działania. Odpowiada za to zawarty w nich lentinan i to on jest głównym czynnikiem , który powoduje, że sprawdzają się one fantastycznie w pierwszej fazie przeziębienia.

Ponadto zawierają dużo witamin i aminokwasów, więc nie pozostaje nic innego, jak zapoznać się z tymi chińskimi grzybkami!

Przyprawy i dodatki

Można byłoby o nich pisać i pisać, ale wymienię te podstawowe:

  • Czosnek - nazwany naturalnym antybiotykiem. Odpowiada za to bakteriobójcza allicyna. Warto o nim zawsze pamiętać. Dodany już w niewielkiej ilości do zup, sałatek, mięsa będzie pomagał zwalczać bakterie, wirusy i grzyby. Dodatkowo pomaga pozbyć się z organizmu toksyn, a nawet metali ciężkich. Zawarte w nim związki siarki pobudzają produkcję limfocytów. Same plusy! Minus jest taki, że podrażnia żołądek. Żeby tego uniknąć najlepiej podawać go w połączeniu z tłuszczem.
  • Imbirdziała rozgrzewająco, wzmacnia odporność i pobudza oczyszczanie organizmu, m.in. zatok, które w okresie jesienno-zimowym często są zmorą.
  • Miód i propolisdziałają wzmacniająco i antyseptycznie.Jeśli nie masz problemu z alergią, śmiało możesz wprowadzić je do codziennej diety! Bardzo dobre efekty daje wypicie codziennie rano mikstury: pół szklanki ciepłej wody + 2 łyżki miodu + sok z połówki cytryny.

3. W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH

Jeśli chcesz się czuć „zdrowy i silny”, powinna towarzyszyć Ci aktywność fizyczna . I to regularna! A nie od przypadku do przypadku.

Dobrze, gdybyś uprawiał sport minimum 3 razy w tygodniu przez 30 minut. Wybierz sport, który  podbije Twoje tętno, np. bieganie, pływanie, szybsza jazda na rowerze.

Podczas ćwiczeń wydzielane są hormony pobudzające układ odpornościowy, a także usuwane są z organizmu toksyny!

Oczywiście z niczym nie należy przesadzać. Nie musisz katować się na siłowni, bo może to dać odwrotny skutek od zamierzonego - przy morderczych treningach wydzielany jest kortyzol, który jako hormon stresu, działa destrukcyjnie na Twoją odporność i warto o tym pamiętać.


4. PIJ SOKI I HERBATKI ZIOŁOWE!

To może być jeden z lepszych nawyków, jakie w sobie wyrobisz - nie pochłania to czasu, a ponadto daje przyjemność i wpływa na wzmocnienie odporności! Ciepłe napoje w chłodne dni relaksują i rozgrzewają. A te ziołowe przy okazji będą także zdrowotny. I tak na zmianę możesz popijać: lipę, rumianek, pokrzywę, czy czystek. Możesz pić je pojedynczo albo w miksie.

  • Lipa - działa napotnie i moczopędnie, przez co pomaga Ci pozbyć się toksyn z organizmu.
  • Rumianek - działa antyseptycznie, przeciwzapalnie i dodatkowo jest smaczny (choć w przypadku ziół - jest to kwestia gustu)
  • Pokrzywa - działa moczopędnie, regeneruje organizm i wzmacnia odporność.
  • Czystek - ostatnimi laty bardzo modny. Swoje uznanie zdobył dzięki zawartości polifenoli – silnych przeciwutleniaczy zmiatających wolne rodniki. W prowadzonych nad nim badaniach zauważono również, że olejki eteryczne zawarte w jego liściach mają działanie bakteriobójcze.
  • Aloes - w tym przypadku nie wypijemy herbatki, ale sok - najlepiej ten naturalny i stuprocentowy.  Aloes bywa niedoceniony, a jak żaden inny napój oczyszcza organizm i bardzo dobrze wpływa na jelita. Pobudza komórki układu odpornościowego, dzięki czemu wymiata z Twojego organizmu drobnoustroje i dodatkowo wyrównuje florę bakteryjną w jelitach. A to, jak już wcześniej wspomniałam, jest bardzo ważne dla zachowania funkcji układu immunologicznego.

5. ZREZYGNUJ Z UŻYWEK!

No niestety! Po raz kolejny muszę o tym wspomnieć. Alkohol i papierosy są destrukcją dla Twojego organizmu. Obniżają i wypłukują ilość niezbędnych witamin i mikroelementów, co jest dla układu odpornościowego ogromnym ciosem.

Badania dowiodły, że alkohol, a dokładniej zawarty w nim etanol - nie dość, że hamuje produkcję leukocytów, to dodatkowo upośledza pracę białek, które odpowiadają za przenoszenie informacji do komórek immunologicznych. Organizm nie dostaje więc znaku do rozpoczęcia działania przeciwko zarazom.

I choć wiadomo, że bardzo trudno jest się rozstać z używkami, warto pomyśleć chociaż o ich ograniczeniu. To już będzie sukces! A Twój organizm na pewno odczuje to na plus. 

Agnieszka Dusza
Agnieszka Dusza, Farmaceuta

Kocham ludzi i podróże – najlepiej te niezaplanowane, pozwalające odkryć to, co nieznane! Śmiech uważam za najlepsze lekarstwo, a rower za najlepszą formę komunikacji. Lubię stawiać sobie nowe cele i wyzwania... I co teraz rzadkie – cieszy mnie moja praca ;)

Poprzedni artykuł Nie wszyscy wiedzą jak prawidłowo myć zęby – profilaktyka próchnicy
Następny artykuł Kiedy ból biodra świadczy o zwyrodnieniu?
Przeczytaj też
Zdrowie Żółty, zielony... czy to katar ropny? [Lekarz odpowiada]

Żółty, zielony... czy to katar ropny? [Lekarz odpowiada]

09.08.2017

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty

Kategorie