Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Bez tabu - nietrzymanie moczu po porodzie. Co powinnaś wiedzieć?

Bez tabu - nietrzymanie moczu po porodzie. Co powinnaś wiedzieć?

Nietrzymanie moczu po porodzie to wstydliwy problem, który część mam otrzymuje „w bonusie”, po wydaniu na świat wyczekiwanego maluszka. Są sposoby, aby temu zapobiec, a jeśli dolegliwości wystąpią, można skutecznie je zwalczyć. Najprostszym i  najlepszym rozwiązaniem są ćwiczenia mięśni Kegla, odpowiedzialnych za podtrzymywanie macicy i kontrolę pęcherza.

Nietrzymanie moczu – co to oznacza i jak długo doskwiera?

Nietrzymanie moczu to niezależne od naszej woli popuszczanie moczu. Bliżej znane mamom, jako siusianie w najmniej oczekiwanym momencie. 

Nietrzymanie moczu po porodzie jest powszechną dolegliwością. Szacuje się, że dotyczy aż 15-60% wieloródek. Zdarza się, że pojawia się już pod koniec ciąży i często ustępuje samoistnie w okresie połogu. Jednak nie warto czekać, aż to nastąpi, tylko od razu zacząć ćwiczenia. Gdy dolegliwości się utrzymują, należy skonsultować objawy z lekarzem. Najczęściej u kobiet po porodzie obserwuje się wysiłkowe nietrzymanie moczu, popuszczanie moczu przy wysiłku, np.: kichaniu, kaszlu, śmianiu się, czy podnoszeniu ciężkich przedmiotów.

Przyczyny nietrzymania moczu po porodzie

Jako czynniki predysponujące do nietrzymania moczu wymienia się:

  • liczne porody; każdy kolejny poród zwiększa ryzyko na obniżenie się narządów rodnych, a w konsekwencji – nietrzymanie moczu;
  • szybki lub przeciągający się poród naturalny u kobiet o małej miednicy;
  • poród kleszczowy lub z użyciem próżnociągu;
  • wysoką wagę urodzeniową dziecka;
  • obniżenie narządów rodnych;
  • przebyte operacje;
  • uogólnione osłabienie tkanki łącznej;
  • niedobór hormonów płciowych.

Ciąża oraz poród, a w szczególności poród siłami i drogami natury predysponują do uszkodzeń struktur mięśniowo - nerwowych, a w konsekwencji do ujawnienia dysfunkcji dna miednicy. Poporodowe nietrzymanie moczu uznawane jest za dolegliwość bardzo wstydliwą, co wpływa na gorsze rezultaty leczenia, gdy pacjentka za późno zgłasza się do lekarza. Dlatego tak ważna jest profilaktyka. W ciąży i poporodowo, fizjoterapia dna miednicy powinna być zalecana jako prewencja, a także jako forma leczenia nietrzymania moczu

- radzi lek. med. Magdalena Stoczyńska.

Jak leczyć nietrzymanie moczu po porodzie?

Dolegliwości najlepiej skonsultować z lekarzem, aby ustalić, jaki typ nietrzymania moczu dotyczy właśnie Ciebie. Często przeprowadza się tzw. próbę kaszlową, w celu potwierdzenia wysiłkowego nietrzymania moczu. Obserwuje się wypływ moczu z pełnego pęcherza pod wpływem kaszlu.

Można też przeprowadzić badanie neurologiczne, oceniające stan nerwów czuciowych unerwiających krocze oraz napięcie zwieracza odbytu.

Wiele informacji na temat skali problemu dostarcza prowadzenie karty mikcji (siusiania), w której zapisuje się ilość przyjmowanych płynów, objętość wydalanego moczu i częstotliwość niekontrolowanego popuszczania moczu. Na tej podstawie ustala się konkretny plan ćwiczeniowy, a w skrajnych przypadkach, stosuje się bardziej inwazyjne leczenie (elektrostymulacje, magneto stymulację, a nawet operację).

Co to właściwie są mięśnie Kegla i gdzie ich szukać?

Dobra wiadomość jest taka, że w większości przypadków, aby wyeliminować lub ograniczyć problem nietrzymania moczu, wystarczą regularne ćwiczenia mięśni odpowiedzialnych za trzymanie moczu - otaczających pochwę, cewkę moczową i odbytnicę.

Mięśnie Kegla można porównać do hamaku, który utrzymuje ciężar wszystkich narządów rodnych, w tym: macicy zwiększającej swoją objętość w trakcie ciąży oraz jej małego mieszkańca.

Przyznaj, że to całkiem sporo, jak na mięśnie, o których niewiele kobiet słyszało, a jeszcze mniej - ćwiczyło. Właśnie te mięśnie umiejscowione w podbrzuszu nazywamy mięśniami Kegla. Gdzie dokładnie są, najlepiej sprawdzić podczas sikania. Spróbuj przerwać strumień moczu– jeśli Ci się udało, właśnie je zlokalizowałaś. Teraz pozostaje ćwiczyć „na sucho”, bo wykonywanie ich podczas oddawania moczu, może doprowadzić do zapalenia dróg moczowych.

Ćwiczenia mięśni Kegla

Systematyczne ćwiczenia mięśni dna miednicy poprawią ich kondycję i kontrolę nad cewką moczową podczas wysiłku. Aktywizuje się je poprzez systematyczne napinanie i rozluźnianie.

Zestaw ćwiczeń i ich częstotliwość dobiera się indywidualnie, w zależności od historii choroby. Dla niektórych lepiej sprawdzą się te, wykonywane w pozycji siedzącej lub leżącej, innym zaleca się ćwiczenie na stojąco lub w chodzie. 

Wskazówka
Za najkorzystniejsze uznaje się skurcze trwające 3 sekundy, 3 razy dziennie w seriach po 10-20 powtórzeń, przez co najmniej 3 miesiące. Ważne! Skurcze wykonujemy na wydechu. Przy ćwiczeniach nie zaciskaj ud i pośladków, powinny być rozluźnione.

Wprawdzie problem nietrzymania moczu po porodzie mnie nie spotkał, ale jestem pewna, że to inwestycja na całe życie. Z wiekiem będzie coraz trudniej utrzymać mięśnie w dobrej formie, a  przecież nie chcemy z tego powodu siedzieć w domu, gdy w końcu doczekamy się sześćdziesiątki i będziemy mogły wydawać te zaoszczędzone miliony z emerytury.Niewątpliwie, wielką zaletą tych ćwiczeń jest fakt, że nie wymagają specjalnych sprzętów i sal gimnastycznych. Można je wykonywać wszędzie, jak tylko sobie o tym przypomnimy. Jako, że problemy z pamięcią to jedne z licznych „dobrodziejstw”, które pozostały mi z okresu ciąży, ustawiłam w telefonie codzienne przypomnienie o ćwiczeniach.

Wskazówka
Ćwiczenie tych mięśni nie musi być nudne, wystarczy pamiętać o nich podczas SEKSU. Napinanie tych mięśni nie tylko zwiększy doznania seksualne, ale pozwoli Ci kontrolować siłę ucisku i upewnić się, czy aby na pewno aktywizujesz właściwe mięśnie.

Profilaktyka – co jeszcze, oprócz ćwiczeń?

Najlepiej zawczasu podjąć odpowiednie kroki, aby nie dopuścić do mimowolnego popuszczania lub przyspieszyć leczenie. Niestety, nie ma nic bez wyrzeczeń.

Lekarze radzą:

  • unikać używek tj. papierosów, alkoholu i kawy (podrażniają pęcherz);
  • do tego lekkostrawna i bogata w błonnik dieta, aby uniknąć zaparć
  • oraz zrzucenie nadmiarowych kilogramów.
Magdalena Mossakowska
Magdalena Mossakowska

Świeżo upieczona mama. Na trasie „przewijak - łóżeczko - pralka” staram się wyrwać chwilę dla siebie. Brak czasu sprawił, że miejsce ukochanych książek, chwilowo zastąpiły krótkie teksty i felietony, a wycieczki do kina – seriale. Jako, że szkoda czasu na nietrafione pozycje i godzinne poszukiwania w internecie, tutaj znajdziecie efekty moich poszukiwań nt. opieki i zdrowia dziecka.

Poprzedni artykuł My i bobas na wakacjach: wyprawka dla noworodka na lato
Następny artykuł My i bobas na wakacjach: wyprawka dla noworodka na lato
Przeczytaj też
Mama i dziecko Zapalenie pęcherza w ciąży - jak mu zapobiec i jak sobie z nim radzić?

Zapalenie pęcherza w ciąży - jak mu zapobiec i jak sobie z nim radzić?

29.06.2017 0

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty