Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Długie starania o dziecko - jak się nie poddawać?

Długie starania o dziecko - jak się nie poddawać?

Pierwsza i najważniejsza wskazówka prosto od par, które latami starały się o dziecko – zrezygnujcie z presji zajścia w ciążę!

Dlaczego stres może wpływać na płodność?

Układ hormonalny kobiety to skomplikowany system współdziałających ze sobą narządów, połączeń naczyniowych oraz procesów, które na siebie wzajemnie oddziałują. Wystarczy drobna niezgodność, na przykład zbyt wysokie stężenie jednego z hormonów, aby przebieg cyklu został zaburzony.

To właśnie (między innymi) od prawidłowego funkcjonowania i zgrania układu hormonalnego zależy kobieca płodność. Duże napięcie emocjonalne może wpływać na pracę narządów odpowiedzialnych za produkcję hormonów regulujących przebieg cyklu.

Podobnie u mężczyzn, stres i narastająca presja powodują wzmożoną produkcję hormonów hamujących produkcję testosteronu, a co za tym idzie, spadek ilości i jakości plemników.

Bez względu na to, czy presję wywołuje społeczeństwo, rodzina, znajomi, czy Ty sama - martwi Cię upływający czas i drąży silna potrzeba rodzicielstwa - spróbuj ją okiełznać. Paradoksalnie: wrzuć na luz, a być może zwiększysz swoje szanse na zajście w ciążę.

W takiej sytuacji pomoc dobrego psychologa niepłodności może okazać się bardzo dobrym rozwiązaniem. Zwłaszcza, gdy z powodu złego stanu emocjonalnego, nie możesz odzyskać kontroli nad własnym samopoczuciem. Dzięki wizycie u specjalisty, dowiesz się sporo na temat ewentualnych metod leczenia niepłodności. Ale przede wszystkim zyskasz profesjonalne wsparcie! Może mieć ono charakter indywidualny lub grupowy, mieć formę wykładów, warsztatów lub spotkań z innymi parami.

Wiadomo, że inną przyczyną kłopotów z zajściem w ciążę, mogą być kwestie zdrowotne. Aż u co czwartej polskiej pary problemem jest niedrożność jajowodów.  Można ją wykryć podczas badania HSG. W takich sytuacjach istnieje możliwość wykonania odpowiedniego zabiegu udrażniającego.

Jak stwierdzić i leczyć niepłodność?

Według definicji WHO, o niepłodności można mówić, gdy po 12 miesiącach regularnego współżycia, bez stosowania środków antykoncepcyjnych, wciąż nie doszło do zapłodnienia.

Sama diagnostyka jest czasochłonna i wymaga wizyt u wielu specjalistów (ginekologa, embriologa, dietetyka, specjalisty terapii alternatywnych, psychologa, genetyka, urologa, androloga, chirurga, radiologa i endokrynologa). Taki kompleksowy model opieki wymaga ścisłej współpracy pomiędzy specjalistami różnych dziedzin, a od Ciebie zaangażowania we wzajemną komunikację. Dlatego uzbrój się w cierpliwość!

Oprócz opieki medycznej i psychologicznej, nie bez znaczenia pozostaje odpowiedni tryb życia. Ważna jest dieta, odpowiednia higiena i aktywność fizyczna. Na właściwą dietę kładzie się duży nacisk, zwłaszcza, gdy chodzi o profilaktykę niepłodności u kobiet. Jak twierdzą specjaliści, odpowiednie zachowania żywieniowe i inne składowe stylu życia, mogą zmniejszyć problemy z zajściem w ciążę aż o 80%!

Równie ważna jest edukacja w zakresie metod leczenia niepłodności, czy nawet rozrodu wspomaganego medycznie (inseminacja, zapłodnienie pozaustrojowe, zabezpieczenie płodności na przyszłość). Od 2016 roku w wielu ośrodkach pacjenci mogą zapoznać się ze szczegółami metody in vitro. Chociaż refundacja leczenia za pomoca in vitro zakończyła się w zeszłym roku, samorządy niektórych miast zaoferowały swoją pomoc.

Zdrowy tryb życia, wsparcie bliskich i pozytywne myślenie – kluczowe przy staraniach o dziecko

Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek, jak radzić sobie w sytuacji, gdy marzysz o dziecku, a upragnione dwie kreski na teście ciążowym wciąż się nie pojawiają.

1. Korzystaj z porad i zaleceń specjalistów
2. Prowadź zdrowy tryb życia (unikaj alkoholu, nikotyny, kawy)
3. Bądź cierpliwa!
4. Zadbaj, by bliscy otoczyli Cię troską i wsparciem
5. Nawiąż kontakt z osobami, które  osiągnęły swój cel po wieloletnich staraniach o dziecko
6. Wyeliminuj stres i presję
7. Nie wpadaj w wir negatywnego myślenia, zwątpienia i wzajemnego obwiniania
8. Pozostań otwarta na nowe, możliwe rozwiązania

Natalia Klonowska
Natalia Klonowska

Jestem absolwentką filologii polskiej oraz terapii zaburzeń w czytaniu, mówieniu i pisaniu. Ukończyłam warsztaty psychologiczno-pedagogiczne. Ciekawi mnie świat, ludzie, nowinki biotechnologiczne i psychologiczne. Jestem też amatorką zdrowego żywienia. Jak każda kobieta - lubię dbać o siebie. W kosmetykach poszukuję składników naturalnych, nieprzetworzonych i organicznych. Często eksperymentuję i sięgam po nowości kosmetyczne. Chętnie dzielę się efektami moich obserwacji i poszukiwań.

Poprzedni artykuł Ciągły katar i czerwone oczy! Sprawdź, czy to alergia wziewna
Następny artykuł Ciągły katar i czerwone oczy! Sprawdź, czy to alergia wziewna
Przeczytaj też
Mama i dziecko Czy jestem w ciąży? Test ciążowy – przeczytaj, jeśli nigdy nie robiłaś

Czy jestem w ciąży? Test ciążowy – przeczytaj, jeśli nigdy nie robiłaś

30.07.2017 0

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty