Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Domowa granola dla wielbicieli słodkich śniadań

Domowa granola dla wielbicieli słodkich śniadań

Dobre śniadanie to dobry początek dnia. Być może nie wiesz, jak proste jest przyrządzenie domowej granoli - idealnego zamiennika dla musli ze sklepowych półek, które jest pełne niepotrzebnych dodatków.

Kilka prostych składników i możesz zafundować sobie smaczne i pożywne śniadanie. Bazę  dla tej mieszanki stanowią płatki owsiane, a dodatki w postaci suszonych owoców lub ziaren, orzechów można swobodnie modyfikować. Ja wybrałam swoje ulubione połączenie masła orzechowego oraz kakao. Taką granolę z łatwością przygotujesz w domu.

Składniki:

  •     1 szklanka płatków owsianych górskich
  •     pół szklanki pestek słonecznika lub Twoich ulubionych nasion lub posiekanych orzechów
  •     1 łyżka suszonych jagód goji
  •     1 łyżka żurawiny suszonej
  •     1 łyżka rodzynek
  •     4-5 łyżek miodu
  •     1 czubata łyżka masła orzechowego
  •     1 czubata łyżka oleju kokosowego + 1-2 łyżki kakao

Składniki granola

Przygotowanie:

1) Umieść wszystkie składniki w misce i porządnie wymieszaj.

2) Rozpuść olej kokosowy i kakao, następnie dodaj do pozostałych składników.

3) Wyłóż masę na blachę

4) Piecz w temperaturze 150 stopni przez 15-20 minut, co jakiś czas mieszając.

Wykonanie granola -1

Wykonanie granola - 2

Domowe znaczy smacznie i zdrowo

Codziennie na sklepowych półkach możemy spotkać cały wachlarz firm oferujących "zdrowe" musli, jednak po przeczytaniu etykiet, żadne nie nadaje się, aby codziennie dodawać je do swojego jadłospisu.

Czy wiesz, że płatki fit wcale nie są takie fit (ze względu na kosmiczną zawartość cukru oraz soli), a musli ze składnikiem obniżającym cholesterol wcale tak nie działa? Aby nie dać złapać się w kolejną pułapkę, najlepiej przygotować samemu granolę w domu. Sprawdzi się, kiedy zwykłe płatki owsiane z mlekiem znudziły Ci się już na śniadanie, a masz szczególną ochotę na "coś słodkiego". Taką granolę możesz przechowywać w szczelnym słoiku lub pudełku i wykorzystywać z powodzeniem jako dodatek do jogurtu, owoców oraz musów owocowych.

Nasiona i orzechy w diecie

Zbliża się okres zimowy, kiedy to niestety w sklepach brakuje świeżych warzyw i owoców. Doceń jednak, że cały rok dostępne są nasiona i orzechy. Podobnie jak świeże warzywa i owoce stanowią one prawdziwą skarbnicę składników odżywczych. Powinno się je spożywać codziennie w ilości przynajmniej 30g na dzień.

Pestki słonecznika zawierają sporą dawkę błonnika pokarmowego, który zapewnia uczucie sytości, jak również drogocennych składników - fitosteroli. Fitosterole to związki roślinopochodne, które naturalnie obniżają w organizmie poziom cholesterolu. Oprócz tego pestki słonecznika bogate są w naturalny przeciwutleniacz - witaminę E. Do granoli poleca się również dodawać orzechy. Cennym składnikiem będą orzechy włoskie, które zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, bardzo pożądane w każdej zdrowej diecie.

W pożywnym śniadaniu najważniejsze jest, aby zapewnić sobie uczucie sytości na dłużej. Przecież nie chcesz już w drodze do pracy czy na uczelnię poczuć głodu. "Niedbałe" śniadania przyczyniają się do pojadania w ciągu dnia, np. fast foodów z pobliskich budek z jedzeniem. Ze względu na wysoką zawartość błonnika pokarmowego w posiłku składającego się z przyrządzonej przeze mnie granoli możesz być spokojny, że nie dopadnie Cię wilczy głód przez dobre kilka godzin.

Granola gotowe

Wartość odżywcza 1 porcji

Nazwa składnika Ilość (g/ml) Ilość  w porcji (miara opisowa) Energia (kcal) Białko (g) Tłuszcz (g) Węglowodany (g) Błonnik (g) WW
Wartość w jednej porcji 69 g 303 kcal 7g 14 g 35 g 4 g 3,5
Płatki owsiane górskie 20 g 0,2 szklanki 75,6 2,38 1,44 0,8 1,38 1,26
Miód 19,2 g 0,8 łyżki 62,2 0,06 0 1 0 1,54
Nasiona słonecznika 10 g 1 łyżka 56,1 2,44 4,38 1,2 0,6 0,18
Jagody goji 1,6 g 0,2 łyżki 5,58 0,22 0 1,4 0,2 0,02
Olej kokosowy 6 g 0,4 łyżki 53,52 0 5,94 1,6 0 0
Masło orzechowe 4 g 0,2 łyżki 25,48 1,12 2,12 1,8 0,08 0,04
Kakao 3 g 0,2 łyżki 9,3 0,7 0,34 2 1,02 0,04
Żurawina 2,4 g 0,2 łyżki 7,4 0 0,04 2,2 0,14 0,18
Rodzynki 3 g 0,2 łyżki 5,58 0,22 0 0 0,2 0,1

Easy with food

Monika Kaczorek
Monika Kaczorek, dietetyk

Od zawsze wierzyłam w to, że zdrowe odżywianie ma kluczowe znaczenie w naszym życiu, dlatego też postanowiłam studiować dietetykę, gdzie pogłębiam wiedzę na ten temat. Szczególnie interesuję się dietetyką kliniczną, związaną z żywieniem osób chorych. Moją pasją jest również fotografia oraz grafika komputerowa. Udało mi się połączyć zainteresowania poprzez prowadzenie „Easy with food” – bloga o zdrowym odżywianiu.

Poprzedni artykuł Wybieramy szampon na wypadanie włosów [Wielka piątka!]
Następny artykuł Prezerwatywy – wszystko, co musisz wiedzieć
Przeczytaj też
Dieta Dietetyczny deser – trójwarstwowy pudding chia

Dietetyczny deser – trójwarstwowy pudding chia

05.07.2017
Dieta Przepis od dietetyka: zielony chłodnik ogórkowy z awokado i rzodkiewką

Przepis od dietetyka: zielony chłodnik ogórkowy z awokado i rzodkiewką

24.07.2017

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty

Kategorie