Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Jak leczyć zaburzenia lipidowe − czyli co pomoże na wysoki cholesterol?

Jak leczyć zaburzenia lipidowe − czyli co pomoże na wysoki cholesterol?

Ponad połowa Polaków cierpli na zaburzenia lipidowe. Statystyki są bezwzględne: 7 na 10 dorosłych Polaków ma za wysoki poziom cholesterolu, co przekłada się na 100 tysięcy zawałów serca rocznie. Pojawiają się pytania: jak walczyć z wysokim cholesterolem? Czy istnieje skuteczna recepta na leczenie zaburzeń lipidowych? Zobacz, sposoby na obniżenie cholesterolu.

Czym dokładnie są zaburzenia lipidowe?

Zaburzenia lipidowe są bombą z opóźnionym zapłonem, która niesie ze sobą duże ryzyko dla Twojego zdrowia.

Podwyższony lub nieprawidłowy poziom cholesterolu może objawiać się poprzez:

  • wysoki poziom LDL, tzw. „złego” cholesterolu (powyżej 115 mg/dl)
  • wysoki poziom triglicerydów (powyżej 150 mg/dl),
  • niski poziom HDL, tzw. „dobrego” cholesterolu (poniżej 40 mg/dl w przypadku mężczyzn i 46 mg/dl w przypadku kobiet).

Wszystkie te elementy stanowią czynnik ryzyka dla chorób układu sercowo-naczyniowego. Poziom każdego cholesterolu powinien mieścić się normie! Na wstępie obalę mit, jakoby doskonały poziom „dobrego” cholesterolu równoważył negatywne skutki tego „złego”. Wiele badań wykazało, że wysoki poziom HDL to za mało. Kiedy lekarz podejmuje się leczenia zaburzeń lipidowych, analizuje poszczególne frakcje z jednakową dbałością.

Więcej o zaburzeniach lipidowych i wysokim cholesterolu dowiesz się z artykułu Irminy Turek: Wysoki cholesterol – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć.

Zaburzenia lipidowe - czym są

Jak walczyć z wysokim cholesterolem?

1. Wyklucz z diety niezdrowe tłuszcze

Nawyki kulinarne to coś, z czym najtrudniej będzie Ci się rozstać. Polska kuchnia obfituje w dania oparte na tłuszczach zwierzęcych, które uwielbimy smażyć i podpiekać. Niestety, smażona wątróbka lub pieczone żeberka będą podwyższać poziom triglicerydów i „złego” cholesterolu w Twoim organizmie.

Złogi cholesterolowe będą odkładać się w ścianach tętnic i powodować powstawanie blaszek miażdżycowych. Pamiętaj, że cholesterol LDL zatyka tętnice i może doprowadzić do zawału serca. Z tego też powodu lepiej unikaj smalcu, masła i margaryn. Zamiast nich stosuj tran, oliwę z oliwek i zdrowe oleje, które są bogactwem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Będą one oczyszczać i stopniowo eliminować zły cholesterol z Twoich tętnic.

Niezdrowe tłuszcze

Zrezygnuj też z tłustych wędlin i kiełbas na rzecz morskich ryb i owoców morza. Pamiętaj, że zmiana dotychczasowych przyzwyczajeń kulinarnych jest podstawą leczenia zaburzeń lipidowych. Dowiedziono, że dieta niskotłuszczowa może przełożyć się obniżenie poziomu LDL w równym stopniu, co niskie dawki leków na receptę.

2. Ruszaj się częściej i żwawiej!

Każda okazja jest dobra, żeby zacząć uprawiać sport. Najlepsze efekty przyniosą Ci ćwiczenia 2 − 3 razy w tygodniu. Zacznij najpierw od spaceru i przejdź do żwawego marszu. Gdy ruch wejdzie Ci w krew, zacznij wykonywać ćwiczenia całego ciała.

Sport jest doskonałym sposobem na obniżenie cholesterolu! Co więcej, zmniejsza ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego czy cukrzycy. Ruch poprawia przepływ krwi w układzie krwionośnym, dotlenia narządy i wzmaga wydzielanie endorfin, zwanych hormonami szczęścia.

Ruch na wysoki cholesterol

3. Wprowadź do diety „wymiatacze” złego cholesterolu

Jest wiele niefarmakologicznych sposobów na obniżenie cholesterolu, których stosowanie jest w ogólnym ujęciu bezpieczne, a badania świadczą o ich skuteczności.

Fermentowany czerwony ryż w dawce 600 − 3600 mg dziennie. Jest to naturalny sposób na obniżenie cholesterolu zaczerpnięty z medycyny chińskiej. Istotny jest składnik w postaci monakoliny K, która działa podobnie do przepisywanych na receptę statyn. Kiedy wybierasz suplement z fermentowanym czerwonym ryżem, kieruj się zawartością monakoliny K, której ilość w tabletce powinna wynosić co najmniej 2,5 mg.

Rozpuszczalny błonnik, który występuje w owsiance i babce płesznik. Spożywanie w ciągu dnia 10 gramów babki płesznik pozwala na obniżenie poziomu cholesterolu o 7%. Co więcej, ureguluje pracę jelit i rytm wypróżnień.

Cynamon w postaci herbatki lub jako dodatek do ciasta. Cynamon jest niezwykle skuteczną przyprawą obniżającą poziom glukozy i cholesterolu. Staraj się, aby w Twoim domu znajdowały się całe laski cynamonu, bo w takiej formie posiada on największe stężenie właściwości zdrowotnych.

Cynamon na obniżenie poziomu glukozy

Tran to źródłem wielonienasyconych kwasów omega. Przynosi on sercu mnóstwo korzyści związanych ze zmniejszeniem ryzyka powstania zakrzepów, obniżeniem poziomu triglicerydów i zmniejszeniem incydentów arytmii. Zdrowe tłuszcze zawarte w tranie podnoszą stężenie „dobrego” cholesterolu i zmniejszają tempo gromadzenia blaszek miażdżycowych w tętnicach.

Czosnek to aromatyczna roślina, która sprawdza się nie tylko w leczeniu przeziębienia. Badania pokazują, że regularne spożywanie czosnku obniża poziom całkowitego cholesterolu i triglicerydów. Należy pamiętać, że czosnek oprócz leczenia zaburzeń lipidowych prowadzi również do rozrzedzenia krwi. Zrezygnować z niego powinny osoby przyjmujące warfarynę lub acenokumarol.

Czosnek na obniżenie cholesterolu

Czerwone wino, które jest bogactwem polifenoli. Mała dawka czerwonego wina do obiadu pomaga podwyższyć poziom „dobrego” cholesterolu i hamować powstawanie zakrzepów. Jak walczyć z wysokim cholesterolem? Właśnie poprzez systematyczne spożywanie niewielkich ilości smacznego, czerwonego trunku.

Pamiętaj też, że wprowadzone zmiany w stylu życia nie upoważniają Cię do samodzielnego odstawienia leków przepisanych przez lekarza. Powiem więcej! Leczenie zaburzeń lipidowych powinieneś zawsze opierać na współpracy ze swoim opiekunem zdrowotnym − wtedy będziesz mieć pewność, że zmierzasz w odpowiednim kierunku.

Agnieszka Raczkowska
Agnieszka Raczkowska, Farmaceuta

Jestem farmaceutką, absolwentką Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Chociaż studia dawno za pasem, to nauki nie ma końca. Ciągle dokształcam się, analizując najnowszą literaturę medyczną, uczestnicząc w szkoleniach i rozmawiając z autorytetami w branży. Zarówno z pasji, jak i racji zawodu, zgłębiam tajniki długiego zdrowia. Jestem fanką picia herbatek ziołowych i nalewek leczniczych. W wolnym czasie redaguję bloga pulapkiwaptece.pl, a wieczorami czytam kryminały i szukam okazji do kreatywnych zabaw z rodziną.

Poprzedni artykuł Częste nudności i wymioty u dziecka − co mogą oznaczać? [Opinia lekarza]
Następny artykuł Kulki czekoladowo-orzechowe, czyli przepis na domowe Reese’s!
Przeczytaj też

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty

Kategorie