Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Mamo, bez stresu! Stres w ciąży a zdrowie dziecka

Mamo, bez stresu! Stres w ciąży a zdrowie dziecka

Ciąża to stan równie piękny, co wymagający. Dla organizmu kobiety jest niewątpliwie jednym z najistotniejszych w życiu. Bywa przepełniony emocjami i to właśnie one grają najważniejszą rolę w pierwszych miesiącach ciąży. Co zrobić, aby ograniczyć stres i nie dać wpędzić się w gonitwę złych myśli?

Silny stres w ciąży – objawy

Już od pierwszych chwil dziecko chłonie wszystkie emocje matki – zarówno te dobre, jak i złe. Obawy o przebieg ciąży, strach przed porodem, zdenerwowanie codziennymi sytuacjami mogą składać się na przewlekły stres, który jest również silnie odczuwany przez dziecko i ma na nie negatywny wpływ.

Jeżeli:

  • czujesz stały niepokój,
  • zdarzają Ci się nagłe wybuchy płaczu,
  • odczuwasz złość, którą kierujesz na najbliższych,
  • zauważasz brak apetytu
  • i miewasz częste infekcje...

to czas zapanować nad emocjami i przywrócić równowagę emocjonalną swojemu organizmowi. To pomoże w rozwoju dziecka, a Tobie ułatwi przejście przez ten najważniejszy w życiu stan z uśmiechem.

Stres w ciąży - wpływ na dziecko

Duży stres w ciąży skutkuje wzmożonym wydzielaniem kortyzolu, czyli hormonu stresu, który może mieć negatywny wpływ na dziecko i prowadzić do wad rozwojowych, niedożywienia czy zbyt wczesnego porodu. Nie należy jednak wpadać w błędne koło i zamartwiać się takimi skutkami, które powoduje silny stres w ciąży, a starać się wywoływać pozytywne myśli i prowadzić spokojne życie.

Bardzo powszechny jest stres na początku ciąży, który szczególnie w tym momencie powinien być opanowywany przez przyszłe mamy. To wtedy zachodzą najważniejsze procesy w kształtowaniu narządów dziecka i nic nie powinno ich zakłócać. Spokój wewnętrzny i opanowanie pomogą w prawidłowym rozwoju i zagwarantują wzmocnienie małego organizmu. Zatem w pierwszych miesiącach szczególnie przyglądaj się swoim emocjom i kieruj je na właściwe tory, a wyeliminujesz niepożądane skutki. Stres w ciąży niech będzie ostatnim tematem, o którym myślisz, bo przecież to nie stres, a ciąża jest najważniejsza.

Sposoby walki ze stresem w ciąży

Już wiesz, że musisz unikać stresu, ale zadajesz sobie pytanie jak to robić? Przede wszystkim należy działać. Jeśli pracujesz, powiadom o swoim stanie przełożonych i współpracowników – będą wiedzieli, aby oszczędzać Ci stresowych sytuacji i  zadbają o przydzielanie odpowiednich zadań. Jeśli masz problemy, zgłaszaj je, proś o pomoc i wsparcie. Związany z pracą stres i nerwy w ciąży nie są Ci do niczego potrzebne.

Jeśli przebywasz na zwolnieniu, zrób plan i konsekwentnie go realizuj, pod warunkiem, że pozwala Ci na to stan zdrowia. Zapisz się na zajęcia, np. pływania, jogi dla kobiet w ciąży, nauki języka. Wykorzystuj tan czas na delikatną, rozluźniającą aktywność lub zapomniane przyjemności, np. zapisz się lekcje rysunku albo gry na pianinie. Zaplanuj wizyty u masażysty i korzystaj z relaksacyjnych masaży dla kobiet w ciąży. Dbaj o siebie i swój wygląd, bo to na pewno wzmocni Twoją pewność siebie i pozwoli Ci spojrzeć na problemy z innej perspektywy. Będziesz zrelaksowana, Twoje dni wypełnią angażujące umysł zajęcia i zapomnisz o stresie.

Dodatkowo zorganizuj grupę wsparcia. Zaproś do niej inne koleżanki i sąsiadki, które też są w ciąży i takie, które już mają dzieci. Będzie Wam łatwiej omówić swoje problemy i skonsultować swoje wątpliwości. Nerwy i stres w ciąży zostaną wyeliminowane, a przecież o to właśnie chodzi. 

Jeśli jednak mimo wszystko miewasz gorsze momenty i łapiesz się na tym, że stres przejmuje kontrolę nad Twoim umysłem, skorzystaj ze wsparcia profesjonalisty. Udaj się na wizytę do ginekologa prowadzącego ciążę, położnej lub psychologa i podziel się z nimi swoimi obawami. Spisz wszystkie pytania, zanotuj wątpliwości, które Cię nachodzą i poproś o rzetelne odpowiedzi. Taka szczera rozmowa i wsparcie lekarza pozwolą wyeliminować obawy i ograniczyć silny stres w ciąży.

Magdalena Mossakowska
Magdalena Mossakowska

Świeżo upieczona mama. Na trasie „przewijak - łóżeczko - pralka” staram się wyrwać chwilę dla siebie. Brak czasu sprawił, że miejsce ukochanych książek, chwilowo zastąpiły krótkie teksty i felietony, a wycieczki do kina – seriale. Jako, że szkoda czasu na nietrafione pozycje i godzinne poszukiwania w internecie, tutaj znajdziecie efekty moich poszukiwań nt. opieki i zdrowia dziecka.

Poprzedni artykuł Jak obudować związek po zdradzie, czy jest to możliwe?
Następny artykuł Alkoholizm pod krawatem. Po czym poznać uzależnienie od alkoholu?

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty