Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Mdłości w ciąży: co pomaga w pierwszych miesiącach ciąży?

Mdłości w ciąży: co pomaga w pierwszych miesiącach ciąży?

Mdłości pojawiają się zwykle w pierwszym trymestrze, a najbardziej uciążliwe bywają między 8. a 12. tygodniem ciąży. Często towarzyszą im wymioty. Sprawdź, co pomaga na mdłości w ciąży, co jeść, a czego unikać i jak przetrwać pierwsze „nużące” miesiące w ciąży.

Pierwsze mdłości w ciąży

Ponad połowa kobiet w ciąży doświadcza mdłości w ciąży. Zwykle doskwierają zaraz po przebudzeniu, niekiedy męczą przez cały dzień, a nawet w nocy. Szczęśliwie, w większości nudności mijają wraz z końcem pierwszego trymestru. Często towarzyszą im wymioty, a jeśli są wyjątkowo intensywne mogą doprowadzić do odwodnienia oraz deficytu składników mineralnych oraz witamin. W takich przypadkach, lepiej skonsultuj się z ginekologiem, który może doradzić Ci doraźne kroplówki na odwodnienie albo przepisać odpowiednie leki.

WAŻNE

Nudności i wymioty w ciąży nie stanowią zagrożenia dla zdrowia dziecka. Podobnie jak związana z tym delikatna utrata wagi przyszłej mamy (1 − 3 kg) w pierwszym trymestrze.

Czemu u kobiet w ciąży występują mdłości?

Naukowcom do tej pory nie udało się ustalić dokładnych przyczyn występowania mdłości u kobiet w ciąży. Z pewnością w dużym stopniu odpowiadają za to zmiany w gospodarce hormonalnej, jak również czynniki psychologiczne.

Czemu u kobiet w ciąży występują mdłości

Od pierwszych tygodni ciąży w Twoim organizmie wzrasta poziom gonadotropiny kosmówkowej (HCG), hormonu luteinizującego (LH), estrogenów i progesteronu. Ten ostatni wraz HCG przyczyniają się do spowolnienia pracy całego układu trawiennego i większej wrażliwości na zapachy. Stąd niektóre ciężarne skarżą się na mdłości już w pierwszym tygodniu ciąży.

Trudno ocenić, w jaki sposób stres wzmaga odczuwanie mdłości, a ciąża nierozerwalnie wiąże się ze stresem. Dla przyszłej mamy to nie tylko ogromna zmiana w życiu, ale także wiele sytuacji, na które nie ma wpływu − lęk o prawidłowy rozwój i zdrowie dziecka. Niepewność miesza się z radością, a takie skoki nastroju mogą powodować nudności.

Wymioty i mdłości w ciąży − co pomaga?

1. Dużo pij!

Świetnym i jednocześnie najprostszym sposobem na mdłości jest częste picie wody i innych zdrowych napojów − gwarantuje to nawodnienie Twojego organizmu, rozrzedza kwasy żołądkowe i odczuwanie łaknienia.

Co pić?

  • ciepłą wodę mineralną
  • napar z imbiru
  • napary ziołowe: może być z melisy, nagietka (do smaku można słodzić miodem)
  • słabą herbatę
  • niesłodzone kompoty

Co pomaga na mdłości w ciąży

Czego nie pić?

  • gazowanych napoi
  • kawy
  • mocnej herbaty i innych mocnych naparów
  • zielonej i czerwonej herbaty
  • soków i napojów owocowych
  • mleka

2. Zbilansowana dieta

Pusty żołądek tylko wzmaga nudności, stąd najbardziej mogą dokuczać Ci z rana, zaraz po przebudzeniu. W ciągu dnia lepiej unikaj ssania w żołądku, i staraj się jeść często (posiłki co 3 − 4 godziny).

Pamiętaj − skrajności są niekorzystne. Staraj się więc ani nie przejadać, ani też nie głodzić . U niektórych kobiet sprawdza się zjedzenie pierwszego posiłku jeszcze w łóżku. Jeszcze wieczorem możesz zostawić przyłóżku suchy prowiant, np. sucharki na szafce nocnej. Pomożesz też swojemu żołądkowi jedząc powoli i małe porcje. Po posiłkach unikaj drzemek i pozycji leżącej – one mogą przyczyniać się do rewolucji żołądkowych. W diecie dobrze sprawdzą się produkty pełnowartościowe i nieprzetworzone. Kobietom w ciąży nie poleca się popijania posiłków. Bezpieczniej odczekaj 20 − 30 minut z piciem napojów po posiłku. 

Co jeść?

  • potrawy gotowane, duszone, pieczone i lekkostrawne
  • warzywa
  • zupy
  • kasze (jaglanka, kuskus, gryczana, jęczmienna)
  • nasiona i orzechy (według niektórych przyszłych mam migdały bardzo pomagają, a poza tym: pestki z dyni, słonecznika lub siemię lniane)
  • produkty bogate z wit. B6: warzywa strączkowe, warzywa zielone, jaja, chude mięso, ryby i wspomniane orzechy
  • COŚ KWAŚNEGO! Wiele kobiet poleca zjedzenie czegoś kwaśnego na nudności − plasterek cytryny do pożucia przez kilka minut, połówka grejpfruta.

Zbilansowana dieta na mdłości w ciąży

Jakich produktów unikać?

  • ostrych przypraw do dań
  • smażonych potraw
  • glutaminianu sodu i produktów przetworzonych (a już szczególnie wszelkich fast foodów)

Jakich produktów unikać na mdłości w ciąży

Jeżeli jesteś ciekawa, czego jeszcze lepiej unikać w ciąży, zachęcam Cię do lektury mojego artykułu: Czego nie jeść w ciąży? Lista zakazanych produktów

Nudności w ciąży − co pomaga?

To, co pomaga na mdłości w ciąży, to także relaks i zwalczenie stresu. Dlatego też pomyśl o rzeczach, które mogą sprawić Ci przyjemność i odciągnąć myśli od wszelkich trosk i niepokojów. Pamiętaj, spokojna mama to zdrowa mama! A co zrobić, żeby się odprężyć?

Aromaterapia

Kojące mogą okazać się olejki z lawendy i eukaliptusa. Wystarczy kilka kropel dodanych do kąpieli lub kominka aromaterapeutycznego (proponuję, żebyś w ciąży zmniejszyła dawki sugerowane na opakowaniach. W przeciwnym razie mogą wywołać skutek odwrotny od zamierzonego).

Aromaterapia na nudności w ciąży

Relaks na świeżym powietrzu

Przebywanie z dala od wszystkich miejskich zapachów: perfum, spalin, proszków, jedzenia to nie tylko świetny sposób na dotlenienie organizmu, ale także na uspokojenie żołądka. Leśne krajobrazy pozwolą Ci zapomnieć o pośpiechu i dźwiękach miasta. A wiadomo, spacery podczas ciąży – bardziej niż wskazane!

Magdalena Mossakowska
Magdalena Mossakowska

Świeżo upieczona mama. Na trasie „przewijak - łóżeczko - pralka” staram się wyrwać chwilę dla siebie. Brak czasu sprawił, że miejsce ukochanych książek, chwilowo zastąpiły krótkie teksty i felietony, a wycieczki do kina – seriale. Jako, że szkoda czasu na nietrafione pozycje i godzinne poszukiwania w internecie, tutaj znajdziecie efekty moich poszukiwań nt. opieki i zdrowia dziecka.

Poprzedni artykuł Dziecięce ostre zapalenie oskrzelików − leczenie
Następny artykuł Maseczka jogurtowa na twarz do cery trądzikowej. [Przepis DIY]
Przeczytaj też

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty

Kategorie