Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Pasta z czerwonej soczewicy z suszonymi pomidorami

Pasta z czerwonej soczewicy z suszonymi pomidorami

Bardzo częstym problemem osób będących na diecie odchudzającej jest szybkie odczuwanie głodu po spożytym posiłku. Przygotowana przeze mnie pasta to propozycja smarowidła do pieczywa, które z pewnością zapewni uczucie sytości na dłużej.

Jak zwalczyć wilczy apetyt podczas odchudzania?

Jeśli chcesz zrzucić zbędne kilogramy, pewnie zgodzisz się ze mną, że największym wrogiem diety jest głód. W głowie pojawiają się myśli, żeby jak najszybciej coś zjeść – najlepiej niezdrowego. Gdy często ulegasz takim pokusom, Twoje wysiłki związane z odchudzaniem idą na marne, a Ty zniechęcasz się do dalszej pracy nad upragnioną sylwetką.

Jak więc pokonać ciągłą chęć jedzenia? Przy kompozycji posiłków warto byś wybierała produkty, które zawierają węglowodany złożone. Znaleźć je można np. w pieczywie pełnoziarnistym, grubych kaszach czy roślinach strączkowych. Są one źródłem błonnika pokarmowego, który pomaga w utrzymaniu prawidłowego stężenia glukozy we krwi. To cenna wskazówka, ponieważ wahania poziomu cukru mogą sprzyjać chęci sięgnięcia po coś słodkiego.

Wyznacz też sobie ścisłe pory spożywania posiłków.Jedz 4 – 5 razy dziennie i zachowaj między posiłkami 3 – 4 godzinne odstępy.

Przepis na pastę z czerwonej soczewicy z suszonymi pomidorami

Czas przygotowania: 30 minut

Ilość porcji: 2

Składniki:

  • 50 g soczewicy czerwonej (suchej)
  • 35 g pomidorów suszonych (nie w oleju)
  • 15 g nasion słonecznika
  • 24 g natki pietruszki
  • 10 g oliwy z oliwek
  • papryka słodka (ilość wedle uznania)
  • papryka ostra (ilość wedle uznania)
  • pieprz ziołowy (ilość wedle uznania)
składniki na pastę z soczewicy

Przygotowanie:

1) Soczewicę ugotuj według instrukcji na opakowaniu.

2) Kiedy soczewica będzie się gotować, posiekaj natkę pietruszki oraz podpraż na suchej patelni nasiona słonecznika aż lekko się zarumienią.

3) Suszone pomidory namocz w ciepłej wodzie do zmięknięcia. Następnie pokrój je na drobne kawałki.

5) Ugotowaną soczewicę odstaw do przestygnięcia.

6) Soczewicę, suszone pomidory, natkę pietruszki, nasiona słonecznika oraz oliwę z oliwek zblenduj do uzyskania gładkiej masy.

miska ze składnikami

7) Dopraw wedle uznania słodką i ostrą papryką i pieprzem ziołowym.

kiść pomidorów

Smacznego!

Pasta z czerwonej soczewicy – kopalnia cennych składników odżywczych

Być może jesteś nie do końca przekonana, co do włączenia roślin strączkowych do codziennej diety. Być może zniechęca Cię dłuższy czas ich przygotowania albo boisz się późniejszych nieprzyjemnych dolegliwości po ich zjedzeniu. Bez obawy - wybrałam nasiona, które nie wymagają moczenia i gotują się bardzo szybko, a rewelacje żołądkowe, których się obawiasz pojawiają się w wyniku nieprawidłowej obróbki technologicznej.

Soczewica czerwona to produkt wręcz naładowany składnikami odżywczymi. To bogate źródło błonnika pokarmowego, który jak już wiesz, zapewnia uczucie sytości, a przy okazji korzystnie wpływa na pracę jelit. Soczewica dostarcza witamin z grupy B oraz kwas foliowy. Jest także źródłem magnezu, potasu, żelaza, fosforu i cynku. Polecana jest szczególnie w diecie osób z niedokrwistością, tak samo zresztą jak natka pietruszki. To warzywo zwiera dużo biała. Posiada jednak niepełny skład aminokwasowy, dlatego też zaleca się łączenie nasion z produktami zbożowymi. Co więcej, ma niski indeks glikemiczny, więc z powodzeniem mogą spożywać ją diabetycy. Oprócz tego zawiera taniny – substancje wykazujące działanie przeciwnowotworowe.

W skład pasty wchodzą również suszone pomidory, które nie tylko nadają jej wyrazisty smak, ale mają też likopen – silny przeciwutleniacz. Co ciekawe, zawierają one więcej tego składnika niż surowy produkt.

Może obiło Ci się o uszy, że niektóre przyprawy „podkręcają” metabolizm. Papryka ostra dodawana do potraw przyczyni się do szybszego spalania tkanki tłuszczowej.

Zaproponowana przeze mnie pasta to idealny zamiennik serków topionych oraz wędlin pełnych konserwantów i sztucznych barwników. Kanapki z chleba pełnoziarnistego posmarowane pastą z soczewicy z dodatkiem warzyw to przykład śniadania lub kolacji, dzięki którym z pewnością zaspokoisz apetyt.

Wartość odżywcza 1 porcji

Nazwa Ilość w porcji (g) Ilość  w porcji (miara opisowa) Energia (kcal) Białko (g) Tłuszcze (g)  Węglowodany (g) Błonnik (g)
Pasta z soczewicy czerwonej
z suszonymi pomidorami
100 1 porcja 194,5 9,95 9,67 17,99 5,37
Soczewica czerwona 25 2 łyżki 85 6,35 0,75 12,15 2,23
Pomidory suszone 17,5 2,5 sztuki 18 0,93 0,11 3,68 2,15
Nasiona słonecznika 7,5 3/4 łyżki 43 1,71 3,72 1,41 0,45
Natka pietruszki 12 1 łyżka 4,5 0,36 0,1 0,76 0,54
Oliwa z oliwek 5 1/2 łyżki 44 0 5 0 0

WW: 1,3
WBT: 1,3

Ewa Antoniak
Ewa Antoniak, dietetyk

Od zawsze interesował mnie temat zdrowego odżywiania, dlatego zdecydowałam się studiować dietetykę. Jestem również współautorką bloga „Easy with food” o tematyce żywieniowej, ponieważ lubię dzielić się swoją wiedzą z innymi i motywować do zmian swoich nawyków na zdrowsze. Uważam, że zdrowa dieta to nie tylko klucz do wymarzonej sylwetki, ale także poprawy samopoczucia i zachowania wewnętrznej równowagi.

Poprzedni artykuł Placuszki bananowe – pomysł na zdrowe śniadanie
Następny artykuł Smoczek dla noworodka – jak go wybrałam
Przeczytaj też

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty

Kategorie