Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Przykładowy jadłospis przy Hashimoto − propozycja dietetyka

Przykładowy jadłospis przy Hashimoto − propozycja dietetyka

Dieta przy Hashimoto, na które choruje coraz więcej Polek, jest szalenie ważna. Chcesz dowiedzieć się, co jeść, aby wspomóc leczenie Hashimoto? Zastanawiasz się jakie produkty są zakazane, a które będą Ci służyć? W artykule same konkrety! Oto mój przykładowy, 3-dniowy jadłospis.

Dlaczego dieta przy Hashimoto jest ważna?

W Polsce odnotowuje się wzrost zachorowań na chorobę Hashimoto, szczególnie wśród kobiet. Hashimoto to rodzaj schorzenia tarczycy, w wyniku którego dochodzi do niszczenia jej komórek. Bojowym zadaniem diety w chorobie Hashimoto jest wspomaganie farmakoterapii.

Jak rozpoznać dobrze skomponowany jadłospis? Znajdą się w nim wszystkie niezbędne składniki odżywcze, wykorzystywane do syntezy hormonów tarczycy. Zabraknie z kolei takich, które tę syntezę zaburzają.

Dieta chorego na Hashimoto powinna opierać się na produktach jak najmniej przetworzonych, bogatych w składniki odżywcze. Jeżeli cierpisz na Hashimoto, lepiej szerokim łukiem omijaj półki sklepowe z produktami pełnymi konserwantów, aromatów, czy barwników.

Hashimoto − co jeść?

Ogólne założenia diety w chorobie Hashimoto obejmują kilka podstawowych kwestii. Zaleca się spożywać  4 − 5 regularnych posiłków w ciągu dnia. Pierwszy posiłek należy zjeść do 1 godziny po wstaniu z łóżka, a ostatni 2 − 3 godziny przed snem.

Niedoczynność tarczycy powoduje spowolnienie metabolizmu. Oznacza to, że jeśli cierpisz na to schorzenie, masz prawdopodobnie problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Udowodniono jednak, że leczenie tarczycy może być skuteczniejsze, jeśli po ustabilizowania hormonów, popracujesz nad redukcją masy ciała. Staraj się jednak wystrzegać się zbyt restrykcyjnych diet, ponieważ mogą prowadzić do niedożywienia, a w konsekwencji do zaburzenia pracy tarczycy. Z daleka więc od głodówek i „diet-cudów" liczących po 1000 kcal na dzień.

W zbilansowanej diecie kluczowe jest utrzymanie prawidłowych proporcji pomiędzy makroskładnikami oraz pozyskiwanie ich z odpowiednich produktów. Białko jest szczególnie ważne w tej chorobie, ze względu na swoje właściwości podwyższające metabolizm. Co więcej, to właśnie białko jest niezbędne do powstawania hormonów − w tym również tarczycy. Dobrym źródłem tego składnika są: mięso, ryby, jaja. 

Dieta w chorobie Hashimoto

Bardzo ważne również jest dostarczanie organizmowi tłuszczów, szczególnie nienasyconych. Mają one szereg prozdrowotnych właściwości. W schorzeniu tarczycy są szczególnie ważne ze względu na to, że uczestniczą w przemianach hormonów w organizmie.

Produkty, które obfitują w „dobre" tłuszcze to:

  • oleje pochodzenia roślinnego (olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej lniany),
  • pestki, nasiona i orzechy,
  • ryby morskie,
  • awokado.

Źródłem węglowodanów w diecie osoby chorej na Hashimoto mogą być z kolei produkty pełnoziarniste o wysokiej zawartości błonnika pokarmowego (kasze: gryczana, pęczak, bulgur, owsiana; pieczywo pełnoziarniste, makarony pełnoziarniste, wyroby z mąk pełnoziarnistych).

Węglowodany w diecie osoby chorej na Hashimoto

Mleko i produkty mleczne staraj się wybierać z dobrych źródeł i zwracaj uwagę, by nie było w nich śladu dodatków chemicznych.

Jadłospis wzbogać w produkty zawierające jod, selen, żelazo, witaminę D, cynk, witaminę B12 oraz antyoksydanty. Dlaczego warto? Składniki te pełnią kluczowe funkcje, między innymi w prawidłowej syntezie hormonów tarczycy oraz ich metabolizmie.

Dieta w chorobie Hashimoto powinna wyciszać stan zapalny toczący się w organizmie. W Twoich daniach powinny znaleźć się odpowiednie ilości antyoksydantów, które działają przeciwzapalnie (mowa tu na przykład o cynku, witaminie A, E i C).

W diecie warto uwzględnić też zielone, czerwone i pomarańczowe warzywa, pełnoziarniste produkty zbożowe, owoce, otręby i soczewicę.

Warzywa dla osób chorych na Hashimoto

A czego NIE jeść przy Hashimoto?

To często zadawane pytanie: czy przy Hashimoto trzeba zrezygnować z glutenu? Obecnie nie zaleca się z góry eliminacji glutenu dla każdej osoby chorej na Hashimoto. Wybieraj produkty bezglutenowe, jeśli odczuwasz dyskomfort po zjedzeniu glutenu, chorujesz na celiakię lub masz alergię na pszenicę.

Produkty zakazane w Hashimoto to na pewno produkty wysokoprzetworzone i nie ma wyjątków od tej reguły. Na liście, którą przeczytasz za chwilę, znajdują się same pyszności, ale nie zniechęcaj się! Chętnie udowodnię Ci, że przy Hashimoto można jeść naprawdę pyszne rzeczy. Jeśli szukasz zdrowych przepisów na słodycze i przekąski, zachęcam Cię do zapoznania się z przepisami z naszego bloga.

Jak ognia unikaj produktów, takich jak:

  • pieczywo cukiernicze, ciasta, torty, słodycze i lody,
  • słone przekąski,
  • produkty typu fast food i szybkie dania z proszku,
  • przetworzone produkty mięsne (parówki, konserwy mięsne, wędliny z duża ilością wypełniaczy i substancji konserwujących),
  • musli i płatki śniadaniowe z dodatkiem cukrów,
  • słodkie napoje gazowane, niegazowane i energetyzujące.

Produkty zakazane w Hashimoto

W diecie przy Hashimoto warto ograniczyć produkty goitrogenne, czyli takie, które zaburzają leczenie oraz syntezę hormonów tarczycy w organizmie. Najsilniej w ten sposób działa soja, dlatego nie zaleca się spożywania ziaren soji, mleka sojowego, jogurtów sojowych, tofu.

Jest też kilka produktów, na które możesz się czasami skusić. Zaburzają co prawda metabolizm hormonów, ale w mniejszym stopniu niż chociażby wspomniana soja. Mowa tu o takich produktach, jak: brukselka, kalafior, kapusta, rzepa, proso (kasza jaglana), szpinak, truskawki, gruszka. 

Jeśli poddasz je obróbce technologicznej (czyli mówiąc prościej, na przykład ugotujesz lub upieczesz), ograniczysz ich szkodliwe działanie. Możesz sobie  wtedy na nie od czasu do czasu pozwolić, ale nadal w umiarkowanych ilościach.

Hashimoto: przykładowy jadłospis na 3 dni

Każdy jadłospis powinien być dostosowany indywidualnie do danej osoby, biorąc pod uwagę, że choroba Hashimoto często współwystępuje z innymi chorobami, takimi jak: nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, zaburzenia gospodarki lipidowej.

Oto przykładowy, jakościowy jadłospis na 3 dni dla osoby chorej na Hashimoto. Zawiera on propozycje posiłków na każdy dzień. Pamiętaj także o odpowiednim nawodnieniu i by dostarczać organizmowi przynajmniej 1,5 l płynów dziennie. 

DZIEŃ 1 DZIEŃ 2 DZIEŃ 3
I śniadanie owsianka na mleku 2% z dodatkiem musu z jabłka, cynamonu i orzechów włoskich grzanki z pastą z zielonego groszku i wędliną omlet z mieszanką warzyw na patelni
II śniadanie sałatka:  rukola, burak, ser mozzarella, makaron pełnoziarnisty, pomidorki cherry, oliwa z oliwek koktajl malinowo-bananowy z nasionami lnu sałatka: mango, kurczak, papryka zielona, roszponka, pomidor, oliwa z oliwek
Obiad ryba łosoś pieczona w folii z sosem bazyliowym z jogurtu naturalnego, ziemniaki gotowane, surówka z marchewki i rzodkwi białej kasza pęczak z zielonymi warzywami i indykiem curry makaron pełnoziarnisty spaghetti z awokado i kurczakiem
Podwieczorek zielone smoothie: szpinak, seler naciowy, gruszka jogurt naturalny z dodatkiem otrąb pszennych i orzechów brazylijskich
orzechy nerkowca, kakaowy budyń z komosy ryżowej
Kolacja kanapki z jajkiem gotowanym na twardo, ogórkiem kiszonym z pełnoziarnistym pieczywem zupa krem z brokułów z dodatkiem jogurtu greckiego i pestek słonecznika kanapki z pełnoziarnistym pieczywem z twarożkiem przygotowanym na słono z dodatkiem rzodkiewki, szczypiorku
Monika Kaczorek
Monika Kaczorek, dietetyk

Od zawsze wierzyłam w to, że zdrowe odżywianie ma kluczowe znaczenie w naszym życiu, dlatego też postanowiłam studiować dietetykę, gdzie pogłębiam wiedzę na ten temat. Szczególnie interesuję się dietetyką kliniczną, związaną z żywieniem osób chorych. Moją pasją jest również fotografia oraz grafika komputerowa. Udało mi się połączyć zainteresowania poprzez prowadzenie „Easy with food” – bloga o zdrowym odżywianiu.

Poprzedni artykuł Dzień Piegów: jak wykonać makijaż, aby podkreślić naturalne piękno piegów?
Następny artykuł Męczy mnie poranny kaszel – co może mi dolegać?
Przeczytaj też
Dieta 10 skutecznych sposobów na wzdęcia – dieta na wzdęcia i nie tylko!

10 skutecznych sposobów na wzdęcia – dieta na wzdęcia i nie tylko!

25.09.2017
Dieta Dieta paleo – wady i zalety diety jaskiniowca

Dieta paleo – wady i zalety diety jaskiniowca

27.10.2017
Dieta Jakie właściwości ma błonnik? Na odchudzanie najlepszy!

Jakie właściwości ma błonnik? Na odchudzanie najlepszy!

20.01.2018

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty

Kategorie