Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Stres a ból brzucha. Czy to nerwica żołądka?

Stres a ból brzucha. Czy to nerwica żołądka?

Jesteś pod wpływem stresu i po raz kolejny męczy Cię silny ból brzucha? W dodatku objawy powtarzają się w podobnych okolicznościach – pod wpływem negatywnych bodźców, niepokoju, presji i zdenerwowania? Być może to nerwica żołądka.

Nerwica żołądka – objawy

Psychosomatyka to niezwykle fascynująca dziedzina nauki. To nie żart, gdy ktoś twierdzi, że umysł ma wpływ na Twoje ciało. Podobno Maria Antonina całkowicie osiwiała w noc przed zaplanowaną dla niej egzekucją. Prawda, czy mit… pewne jest, że długotrwały stres wpływa wyniszczająco na organizm człowieka. I to na większość układów, a wśród nich też na układ pokarmowy.

To wina kortyzolu, tzw. hormonu stresu, wytwarzanego w sytuacjach napięcia emocjonalnego, stresu, czy traumy. Jest Ci on potrzebny do prawidłowego funkcjonowania, ale  długotrwały nadmiar kortyzolu we krwi staje się  szkodliwe dla Twojego organizmu.

Co łączy ból żołądka i nerwicę? Kiedy zacząć się martwić? Bądź czujny i reaguj, gdy pojawią się typowe objawy nerwicy żołądka: silny ból brzucha, wrzody, problemy z trawieniem, mdłości, wzdęcia, biegunka, czy pieczenie w żołądku.

Jeśli zauważysz, że wspomniane dolegliwości występują, gdy się stresujesz, najprawdopodobniej dopadła Cię właśnie nerwica żołądka.   

Jak leczyć nerwicę żołądka?

Co robić? Sposobów jest kilka. Najważniejsze, to nauczyć się panować nad stresem i wypracować odpowiednią odporność psychiczną. Oczywiście, łatwo powiedzieć, trudniej wykonać…

Czy trzeba iść do specjalisty? Na pewno należy udać się do gastrologa, który oceni, czy konieczna jest antybiotykoterapia i jaki rodzaj leczenia podjąć. Możliwe, że doradzi Ci też wizytę u psychologa. To nic złego ani strasznego. Psycholog przedstawi mnóstwo sposobów, które pomogą nabrać dystansu do stresujących sytuacji. Poleci Ci też odpowiednie techniki radzenia sobie ze stresem. W trudniejszych przypadkach poprowadzi albo zleci psychoterapię.

Nerwica żołądka – co robić by jej uniknąć?

Nie znam osoby, która w pełni opanowała zdolność panowania nad stresem. Każdy się denerwuje – nie tylko w ważnych, przełomowych momentach i ciężkich sytuacjach życiowych. Stres jest zawsze wtedy, gdy robisz coś nietypowego i wychodzisz poza strefę własnego komfortu – przemawiasz publicznie, przygotowujesz się do rozmowy o awans, czy mówisz kelnerowi, że zupa była za słona. Da się nad tym pracować.

Poniżej znajdziesz 5 praktycznych wskazówek, jak radzić sobie ze stresem w codziennych sytuacjach.

1.      Obniż poziom kortyzolu we krwi

Tańcz, ćwicz, śmiej się tak często, jak to tylko możliwe (oglądaj komedie, kabarety albo… obrady sejmu). Zafunduj sobie masaż, słuchaj muzyki lub pomyśl o technikach relaksacyjnych, które na Ciebie działają. Mogą to być np. joga, rysunek, śpiew, ćwiczenia oddechowe, czy aromaterapia. Powtarzaj je jak najczęściej. Spożywaj też produkty z kwasem omega–3 (np. olej lniany, ryby).

2.      Zadbaj o swój komfort psychiczny

Spędzaj czas wolny w miejscach, które lubisz oraz z ludźmi, których lubisz. Często przywołuj przyjemne wspomnienia.

3.       Porozmawiaj z bliskimi

Porozmawiaj z kimś bliskim – przyjacielem, znajomym, bratem, siostrą – jak radzi sobie w stresujących sytuacjach i spróbuj wykorzystać tę wiedzę. Często zdarza się, że czyjeś podejście pomaga w zmianie własnego nastawienia psychicznego.

4.   Naładuj się endorfinami

Ważne spotkanie? Egzamin? A może masz poprowadzić jutro szkolenie? Dzień wcześniej zrób trening siłowy, pobiegaj, dotleń organizm. Dzięki temu zapewnisz sobie dawkę endorfin.

5.   Sięgnij po książkę na temat zarządzania stresem

Możesz skorzystać np. z publikacji C. Mike pt. Zarządzanie stresem, czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, lub W. Charlotte, Życie bez stresu. Przywróć swojemu ciału równowagę, by cieszyć się pełnią zdrowia i szczęścia.

Jeśli stres jest związany ze specyfiką Twojego zawodu albo określoną sytuacją, szukaj książek, w których pojawia się ten temat. W ten sposób wzbogacisz wiedzę i w efekcie łatwiej poradzisz sobie ze stresem.

Natalia Klonowska
Natalia Klonowska

Jestem absolwentką filologii polskiej oraz terapii zaburzeń w czytaniu, mówieniu i pisaniu. Ukończyłam warsztaty psychologiczno-pedagogiczne. Ciekawi mnie świat, ludzie, nowinki biotechnologiczne i psychologiczne. Jestem też amatorką zdrowego żywienia. Jak każda kobieta - lubię dbać o siebie. W kosmetykach poszukuję składników naturalnych, nieprzetworzonych i organicznych. Często eksperymentuję i sięgam po nowości kosmetyczne. Chętnie dzielę się efektami moich obserwacji i poszukiwań.

Poprzedni artykuł Sałatka z rukoli, pieczonych buraków i sera feta - oto jak jeść, żeby schudnąć
Następny artykuł Sałatka z rukoli, pieczonych buraków i sera feta - oto jak jeść, żeby schudnąć

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty