Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Waga w ciąży pod kontrolą − jak jeść dla dwojga, a nie za dwoje?

Waga w ciąży pod kontrolą − jak jeść dla dwojga, a nie za dwoje?

Ile powinno się przytyć w ciąży? Jak zmienia się przyrost wagi w każdym trymestrze? Co składa się na te ciążowe kilogramy? Choć nie trudno znaleźć uniwersalną odpowiedź na to pytanie, bo każda z nas jest inna, istnieją pewne normy i wskaźniki, które pomogą Ci się zorientować, na jakim etapie ciąży jesteś. Pamiętaj także, że wagę w ciąży trzeba kontrolować, bo zbyt niska, ale i zbyt wysoka waga, może być niezdrowa dla Twojego dziecka.

Kalkulator wagi. Ile przytyć w ciąży?

Przede wszystkim zapomnij o pytaniu „ile powinno się przytyć w ciąży?”. Nie ma na to uniwersalnej odpowiedzi. Każda kobieta zaczyna ciążę z inną wagą, różni nas przebieg ciąży, a także predyspozycje do tycia. Oczywiście, istnieją pewne normy wagowe na każdy trymestr, ale raczej możesz traktować je informacyjnie, żeby mieć ogólne pojęcie, jak kształtuje się dynamika przybierania na wadze w ciąży na poszczególnych jej etapach. Pewnym jest natomiast, że waga w ciąży powinna być kontrolowana, bo zarówno zbyt wolne, jak i szybkie przybieranie na wadze może zagrażać zdrowiu Twojego dziecka. 

kobieta w ciąży

W dokładniejszym określeniu optymalnej wagi dla Ciebie pomoże Ci wskaźnik BMI (Body Mass Index), który określa najkorzystniejszy stosunek masy ciała do wzrostu. Wynik uzyskuje się dzieląc wagę w kilogramach przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia prawidłowy wynik powinien znaleźć się w przedziale 18,6 – 24,9. Wartości poniżej wskazują na niedowagę.

Gdy przyszła mama ma niedowagę dobrze będzie jeżeli przybierze na wadze 13 − 17 kg. Natomiast osoby z nadwagą powinny przytyć 8 − 10 kg.

Co składa się na dodatkowe kilogramy?

W idealnym świecie jedyne dodatkowe kilogramy w ciąży to te, które przypadają na rozwijającego się w brzuchu dzidziusia. Jednak nawet ta zbędna fałdka tłuszczyku ma swoje uzasadnienie w naturze  w ten sposób organizm magazynuje energię na czas karmienia.

Średni przyrost wagi w ciąży wynosi 12 kg – 14 kg, na które składają się:

  • 3 − 4 kg − masa dziecka,
  • 0,7 − 1 kg − waga łożyska,
  • 1 kg – waga wód płodowych,
  • 1 kg − waga macicy pod koniec ciąży,
  • 3,7 kg − waga krwi i innych płynów ustrojowych, która zapewnia przyszłej mamie utrzymanie ciąży,
  • 3,5 kg − maksymalny „zapas tłuszczyku” − mniej więcej tyle przyszła mama potrzebuje dla utrzymania ciąży (łącznie z masą rosnących piersi).

Waga w poszczególnych trymestrach ciąży. Jak to wygląda?

Przyrost wagi podczas ciąży nie jest jednostajny i znaczące różnice można zaobserwować już na przestrzeni poszczególnych tygodni ciąży.

W pierwszym trymestrze prawdopodobnie przybierzesz na wadze najmniej. Część z przyszłych mam męczy się w tym czasie z mdłościami lub awersją do niektórych potraw.

Przypływ energii, a co za tym idzie większa ochota na jedzenie przychodzi w drugim trymestrze. To z kolei przekłada się na szybsze tycie.

W trzecim trymestrze rozwijający się maluszek ma już wykształconą większość narządów i skupia się na obrastaniu w tłuszczyk. Nie zdziw się więc, że brzuch nagle nabierze pokaźnych kształtów.rozwój ciąży

Tak więc, w ciąży na poszczególnych etapach możesz przytyć:

  • w I trymestrze ciąży ok. 1 − 2 kg,
  • w II trymestrze ciąży − ok. 6 kg,
  • w III trymestrze ciąży − ok. 5 kg.

Te widełki wagowe pozwolą Ci monitorować, czy ewentualne odstępstwa nie są zbyt duże. Jeżeli zauważyłaś jakąś anomalię, a Twoja waga odbiega znacznie od tych przedziałów, Twoje wątpliwości z pewnością rozwieje ginekolog przy najbliższej wizycie kontrolnej. W razie potrzeby zleci zastosowanie odpowiedniej diety.

Przede wszystkim, najważniejszy jest rozwój płodu, a nie sam przyrost masy ciała. Jednakże każda niepokojąca Cię kwestia powinna zostać skonsultowana z lekarzem prowadzącym – warto wówczas wykonać badania hormonów tarczycy, a także zwrócić szczególną uwagę na spożywane pokarmy, płyny oraz wdrożoną aktywność fizyczną.

− mówi o stanie wagi przyszłej mamy dr n. med. Magdalena Stoczyńska. 

Jedz dla dwojga, nie za dwojga! Dieta w ciąży

Pamiętaj, że zbilansowane odżywianie nie ma nic wspólnego z odchudzaniem. Szczególnie, gdy przed zajściem w ciążę byłaś bardzo szczupła. Wszystkie wartości odżywcze, witaminy i minerały ze spożywanych posiłków zaspokajają w pierwszej kolejności potrzeby rozwijającego się w Tobie dziecka, a dopiero ich nadwyżka zasila Twój organizm. Dlatego warto zwracać uwagę na to, co jesz. Zrób to dla siebie i dla swojego maluszka.

Zarówno niedowaga, jak i otyłość przyszłej mamy może przełożyć się na niską wagę urodzeniową dziecka albo przedterminowy poród. W przypadku nadwagi w ciąży możliwe jest z kolei wystąpienie cukrzycy ciążowej i nadciśnienia.

Konsekwencje złego odżywiania w ciąży odczujesz jeszcze długo po urodzeniu dziecka. Na pewno słyszałaś od innych mam, że krótko po porodzie masowo wypadają im włosy, łamią się paznokcie, mogą też wystąpić różne problemy skórne − a to wszystko z powodu niedoboru witamin. Dlatego stwierdzenie „jedz zdrowo dla dwojga”, warto wziąć sobie do serca.

sałatka

Jak tylko przestaniesz mieć mdłości na widok warzywnych sosów lub w ogóle wróci Ci ochota na jedzenie czegokolwiek poza kiszonkami, skorzystaj z dostępnych w Internecie propozycji na zbilansowane posiłki dla przyszłych mam – może być słodko, smacznie i do tego zdrowo.

Magdalena Mossakowska
Magdalena Mossakowska

Świeżo upieczona mama. Na trasie „przewijak - łóżeczko - pralka” staram się wyrwać chwilę dla siebie. Brak czasu sprawił, że miejsce ukochanych książek, chwilowo zastąpiły krótkie teksty i felietony, a wycieczki do kina – seriale. Jako, że szkoda czasu na nietrafione pozycje i godzinne poszukiwania w internecie, tutaj znajdziecie efekty moich poszukiwań nt. opieki i zdrowia dziecka.

Poprzedni artykuł Kiedy wraca miesiączka po porodzie? Fakty i mity na temat okresu po ciąży
Następny artykuł Jakie właściwości ma błonnik? Na odchudzanie najlepszy!
Przeczytaj też
Dieta Zdrowe słodycze po treningu – kulki mocy z kaszy jaglanej

Zdrowe słodycze po treningu – kulki mocy z kaszy jaglanej

30.06.2017
Dieta Tłuszcz idzie w tłuszcz, a owoce odchudzają, czyli największe żywieniowe mity [INFOGRAFIKA]

Tłuszcz idzie w tłuszcz, a owoce odchudzają, czyli największe żywieniowe mity [INFOGRAFIKA]

28.11.2017
Dieta Odżywczy koktajl potreningowy – dietetyk radzi co jeść po treningu

Odżywczy koktajl potreningowy – dietetyk radzi co jeść po treningu

27.08.2017

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty

Kategorie