Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Wyczerpanie nerwowe − 5 sposobów jak ukoić zszargane nerwy

Wyczerpanie nerwowe − 5 sposobów jak ukoić zszargane nerwy

Skutki życia w stresie i ciągłym napięciu są poważniejsze, niż mogłoby się wydawać. Wyczerpanie nerwowe może dotknąć także i Ciebie, szczególnie, gdy żyjesz w cieniu deadline'ów i presji czasu. Jak uniknąć wyczerpania nerwowego? Jak poradzić sobie z tym problemem? Oto 5 sposobów na zachowanie równowagi i poradzenie sobie z szarganymi nerwami.

Wyczerpanie nerwowe – objawy

Ludzki organizm to naprawdę dobrze skonstruowana maszyna. Żeby funkcjonować potrzebuje bodźców  niewielkich dawek stresu. A wszystko po to, żeby móc się mobilizować i sprawnie działać.

Ale poziom stresu w Twoim życiu powinien być optymalny: nie za słaby, czyli taki, żeby pobudzić Cię do działania, ale też nie za mocny, czyli taki, żeby reakcja Twojego ciała na stres nie była destrukcyjna.

Okazuje się jednak, że wielu z nas doświadcza długich okresów nadmiernego stresu, co z kolei odbija się na zdrowiu. Bezpośrednią przyczyną pobudzenia Twojego organizmu w chwilach wyjątkowego napięcia jest kortyzol – hormon produkowany przez nadnercza. To naturalna i prawidłowa reakcja organizmu na wyjątkowe wyzwania, a jednocześnie zupełnie nieszkodliwa, o ile nie występuje permanentnie. Jeżeli żyjesz w ciągłym napięciu, można mówić o wyczerpaniu nerwowym.

Objawy wyczerpania nerwowego

Wyczerpanie nerwowe może wpływać na zaburzenia funkcji właściwie każdego narządu, a każdy może odczuwać je inaczej. Głównym objawem wyczerpania nerwowego jest przede wszystkim uczucie zmęczenia. Możesz mieć wtedy problem z zasypianiem, odpoczynkiem, nie potrafisz się skupić na prostych zadaniach.

Niestety często sam nakręcasz ten niefizjologiczny stan. Z jednej strony potrzebujesz większego kopa – pijesz więcej kawy i energetyków, a z drugiej  chcesz błyskawicznego odprężenia, które da np. alkohol lub popularne i reklamowane „tabletki na stres i nerwy”. To wszystko tworzy błędne koło, z którego trudno się wydostać. A stąd tylko krok do naprawdę poważnych schorzeń – skrajne wyczerpanie nerwowe może być wstępem do depresji lub zaburzeń lękowych.

Wyczerpanie nerwowe – leczenie

Wymarzoną sytuacją byłoby unikanie stresu i wszelkich niekomfortowych sytuacji. Oczywiście może się to okazać niewykonalne, a przynajmniej mało prawdopodobne, bo na wiele sytuacji nie masz po prostu żadnego wpływu. Warto jednak próbować, bo nawet niewielkie zmiany Twojego stylu życia mogą okazać się zbawienne.

Oto wskazówki, jak możesz poradzić sobie z wyczerpaniem nerwowym:

1. Przede wszystkim nie zapominaj o sobie − znajdź czas dla siebie, na swoje małe przyjemności lub hobby.

2. Pamiętaj o aktywności fizycznej − siedzenie za biurkiem nie jest tym, do czego został stworzony człowiek. Jeśli nigdy nie uprawiałeś sportu, zacznij od czegoś prostego – spacerów czy jazdy na rowerze.

3. Staraj się prowadzić regularny tryb życia – wysypiaj się, zwróć uwagę na to, co i kiedy jesz. Ogranicz spożycie kofeiny, alkoholu i cukru, które mogą pogłębiać objawy wyczerpania.

4. Pamiętaj, że oprócz pracy ważny jest także odpoczynek i czas dla rodziny.

5. Możesz wspomóc się preparatami ziołowymi  jeśli pomimo Twoich starań nie osiągasz spokoju i wyciszenia możesz też wspomóc się naturalnymi preparatami zawierającymi np. melisę lub kozłek lekarski. Ważne, żeby były to produkty naturalnego pochodzenia, bo ich zastosowanie nie wiąże się z ryzykiem wystąpienia działań niepożądanych.

Sposoby na wyczerpanie nerwowe

Wyczerpania nerwowego nie wolno lekceważyć. Jeśli próby odprężenia i naturalne sposoby nie są w stanie Ci pomóc, warto udać się do lekarza. Wyczerpanie nerwowe może wpłynąć nie tylko na Twój własny komfort psychiczny i relacje z najbliższymi, ale również może mieć poważne konsekwencje dla Twojego zdrowia.

Magdalena Stoczyńska
Magdalena Stoczyńska, lekarz

Jestem absolwentką Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Obecnie realizuję szkolenie specjalizacyjne w zakresie neurologii w Oddziale Neurologicznym i Udarowym Szpitala św. Wincentego a Paulo w Gdyni. Moja praca jest moja pasją, a w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pomagają mi liczne kursy, szkolenia oraz sympozja naukowe. Na co dzień dbam o dobry kontakt z pacjentem – możliwie dokładnie i jasno tłumacząc przyczyny dolegliwości oraz możliwości ich leczenia.

Poprzedni artykuł Męczy mnie poranny kaszel – co może mi dolegać?
Następny artykuł Profilaktyka astmy − czy to w ogóle możliwe?
Przeczytaj też

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty

Kategorie