Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zdrowe słodycze po treningu – kulki mocy z kaszy jaglanej

Zdrowe słodycze po treningu – kulki mocy z kaszy jaglanej

Małe, niepozorne białe kulki to prawdziwa bomba energetyczna! Są bardzo łatwe w przygotowaniu, a do ich przyrządzenia potrzebujesz tylko 3 składników. To idealna przekąska, która doda Ci mnóstwo energii na cały trening.

Power balls – przekąska przed i po treningu

Dlaczego kulki mocy są lepszym rozwiązaniem niż typowe batony energetyczne dla sportowców? W ich skład wchodzą jedynie naturalne składniki, które są łatwo dostępne w sklepach, a przede wszystkim nie zawierają dodanego cukru ani sztucznych dodatków. W roli naturalnych słodyczy występują daktyle, które osłodzą Ci trudy treningów. Dodatkowo dostarczą łatwo przyswajalnych węglowodanów, niezbędnych zarówno chwilę przed jak i po treningu.

Proponowany przeze mnie przepis sprawdzi się również jako deser dla osób mniej aktywnych, które chcą się zdrowo odżywiać. Twój organizm na pewno będzie wdzięczny za wybór domowych power balls, zamiast kupnej czekolady lub cukierka. Ale uwaga! Mimo, że jest to dobra alternatywa dla kupnych słodyczy, to radzę nie przesadzać z ilością. Domowe wyroby też mają kalorie.

Przepis na kulki mocy z kaszy jaglanej i daktyli

Czas przygotowania: 30 minut + min. 1 godzina w lodówce

Ilość porcji: 3-4 porcje (12-14 sztuk)

Kulki mocy składniki

Składniki:

  • 100 g daktyli suszonych bez pestek
  • 100 g kaszy jaglanej
  • 60 g wiórków kokosowych
  • 1 łyżka mąki kokosowej lub wiórków kokosowych, kakao lub zmielonych orzechów do obtoczenia

Przygotowanie

1) Kaszę jaglaną dokładnie opłucz wrzącą wodą, tak aby pozbyć się goryczki.Jest to bardzo ważny punkt, bo jeśli zrobisz to niedokładnie, kulki będą gorzkie.

2) Kaszę ugotuj bez dodatku soli, zgodnie z instrukcją na opakowaniu.

3) Gdy kasza się ugotuje zostaw ją do ostygnięcia.

4) W czasie, gdy kasza będzie stygła, zalej daktyle wrzątkiem i odstaw na ok. 20 minut.

5) Odcedź daktyle i wymieszaj z połową wiórków kokosowych i ugotowaną kaszą jaglaną.

Kulki mocy z składniki 2

6) Wszystkie składniki zmiksuj na gładką masę za pomocą blendera lub robota kuchennego.

7) Powstałą masę wymieszaj łyżką z pozostałymi wiórkami kokosowymi.

masa na kulki mocy

8) Zmocz ręce i uformuj kulki o średnicy ok. 2-3 cm.

9) Kulki obtocz w wybranym przez siebie składniku (ja wybrałam mąkę kokosową).

kulka mocy kokosowa

10) Wstaw wszystkie kulki na min. 1 godzinę do lodówki.

 power balls z wiórkami kokosowymi

Słowo od dietetyka: power balls – skąd w nich tyle energii?

Jeżeli jesteś osobą aktywną, interesujesz się sportem i fitnessem, to doskonale wiesz, że podstawowym źródłem energii w trakcie wysiłku są węglowodany. Dostarczają one ważnego cukru prostego – glukozy, najprostszej i najłatwiej dostępnej substancji energetycznej.

Glukoza magazynowana jest w glikogenie, znajdującym się m.in. w naszych mięśniach. Mięśnie pozyskują energię z glikogenu zmagazynowanego podczas treningu.

Węglowodany proste (inaczej cukry) bardzo szybko przyswajają się w organizmie, dając bezpośrednio energię, w postaci wspomnianej wcześniej glukozy.

Znajdziemy je przede wszystkim w:

  • przetworzonych produktach mącznych,
  • owocach (zarówno świeżych, jak i suszonych),
  • oraz napojach.

Inaczej działają węglowodany złożone, które dostarczają energii stopniowo i powoli. Znajdują się one m.in. w pełnoziarnistych produktach zbożowych, takich jak kasze i pieczywo.

Jak to się ma do opisywanych kulek mocy? Znajdujące się w nich daktyle mają wysoką zawartość cukrów prostych, dzięki czemu są idealne dla osób aktywnych fizycznie. Po treningu bardzo ważne jest uzupełnienie utraconego glikogenu mięśniowego. Z tego powodu produkty, takie jak daktyle i kasza jaglana (mająca w swoim składzie aż 70% węglowodanów), idealnie sprawdzą się w regeneracji glikogenu. Dodatek wiórków kokosowych wzbogaca przekąskę o kolejną porcję cennej energii, tym razem w postaci tłuszczów.

Poza tym kulki mocy są świetnym źródłem wielu witamin i składników mineralnych, np.:

  • witamin z grupy B,
  • żelaza,
  • magnezu,
  • oraz potasu.

Dostarczanie odpowiedniej ilości składników odżywczych, takich jak witaminy i składniki mineralne, pozwoli Ci zachować dobrą kondycję oraz zregenerować organizm po treningu. Kulki mocy możesz wygodnie zapakować do lunchboxa i zjeść zaraz po zakończeniu aktywności fizycznej.

Wartość odżywcza 1 porcji (3 kulki)

Nazwa potrawy Ilość w porcji (g) Ilość w porcji (miara opisowa) Energia (kcal) Białko (g) Tłuszcze (g) Węglowodany (g) Błonnik (g)
Kulki mocy 70 3 kulki 228 3,7 9,6 31,5 5,7
Kasza jaglana 23 ¼ torebki 80 2,4 0,7 15,7 0,7
Daktyle suszone 23 5 sztuk 63 0,5 0,1 15 2
Wiórki kokosowe 14 2,5 łyżki 85 0,8 8,8 0,8 3


WW: 3,2

WBT: 1

Easywithfood logo

Izabela Daniel
Izabela Daniel, dietetyk

Jestem dietetykiem i współtworzę bloga o zdrowym odżywianiu i gotowaniu „Easy with food”. Od ponad 7 lat moją pasją jest zdrowe żywienie, ponieważ jest ono jednym z najważniejszych sposobów profilaktyki wielu chorób. Wierzę, że wprowadzając proste zmiany w codzienności, każdy z nas może zapobiec wielu schorzeniom, dlatego moją misją jest pomoc innym w osiągnięciu tego celu.

Poprzedni artykuł Puszą się, elektryzują... Jak dbać o włosy wysokoporowate?
Następny artykuł Puszą się, elektryzują... Jak dbać o włosy wysokoporowate?
Przeczytaj też
Sport Maraton - trening dla początkujących

Maraton - trening dla początkujących

04.07.2017 0
Dieta Dietetyczny deser - trójwarstwowy pudding chia

Dietetyczny deser - trójwarstwowy pudding chia

05.07.2017 0

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty