Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zespół jelita drażliwego: dieta najlepszym lekarstwem!

Zespół jelita drażliwego: dieta najlepszym lekarstwem!

Istnieją co najmniej dwie postaci choroby, jaką jest zespół jelita drażliwego. Niestety choroba ta jest nieuleczalna. Jedna z postaci to postać biegunkowa, druga − zaparciowa. Co pomoże na jelito drażliwe? Dieta! Oto diety na obydwa rodzaje choroby. Czym się różnią? Co jeść?

Zespół jelita drażliwego, znany także pod angielskim skrótem IBS, to przewlekła choroba przewodu pokarmowego o nieznanej przyczynie. Charakteryzuje się występowaniem bólu brzucha i zaburzeń rytmu wypróżnień. Żeby zdiagnozować tę chorobę, lekarz musi wykluczyć u Ciebie najpierw wszystkie inne schorzenia, które mogą powodować wstępowanie takich objawów. To właśnie dlatego rozpoznanie IBS zajmuje sporo czasu. Szacuje się, że zespół jelita drażliwego może występować nawet u 20% ludzi na świecie, z czego około 75% stanowią kobiety.

Objawy zespołu jelita wrażliwego

Początek tej choroby wiąże się ze zmianą wyglądu stolca lub jego konsystencji, albo też ze zmianą rytmu wypróżnień. Możesz odczuwać ból brzucha − może być ostry, o charakterze skurczowym. Nasila się on zazwyczaj po spożyciu posiłku, a wypróżnienie lub oddanie gazów przynosi ulgę.

U niektórych osób zamiast bólu, występuje uczucie dyskomfortu w jamie brzusznej oraz charakterystyczne uczucie „przelewania się” i burczenie w brzuchu. Większość chorych skarży się na wzdęcia. Czasami są one tak silne, że konieczne jest poluzowanie uciskającego ubrania. Inne objawy towarzyszące IBS to gazy, odbijanie, zgaga, wymioty i obecność śluzu w kale.

Zespól jelita drażliwego objawy

Można wyróżnić 2 główne typy zespołu jelita drażliwego, tj. zaparciowy i biegunkowy oraz typ mieszany (typ, w którym naprzemienne występują biegunki i zaparcia).

Zespół jelita drażliwego: biegunka

Zespół jelita drażliwego: zaparcia

Występowanie parcia na stolec Oddawanie stolca z dużym wysiłkiem, uczucie niepełnego wypróżnienia
Ponad 3 wypróżnienia na dzień Poniżej 3 wypróżnień na tydzień
Stolec wodnisty lub o papkowatej konsystencji Stolec twardy lub "bobkowaty" 

Dieta przy zespole jelita drażliwego

Przy zespole jelita drażliwego nie ma sposobu na trwałe wyleczenie się. Dlatego najważniejsze jest trzymanie się specjalnej diety. Odgrywa ona bardzo ważną rolę w łagodzeniu objawów IBS.

Co pomoże na zespół jelita drażliwego i co jeść przy tej chorobie?

1. Twoje posiłki powinny być łatwostrawne, bo duże i ciężkie porcje bardzo często nasilają występujące objawy.

2. Lepiej zrezygnuj ze spożywania alkoholu i palenia papierosów.

3. Jedz częściej i w równych odstępach czasowych. Najlepiej spożywać 4 − 6 niewielkich objętościowo posiłków.

4. Pij około 2 litrów dziennie − nie mniej! Dzięki temu uzupełnisz straty wody, które towarzyszą biegunkom. Picie większej ilości płynów pomoże Ci też uniknąć zaparć.

Zespół jelita drażliwego dieta

5. Dokładnie obserwuj, po zjedzeniu czego występują u Ciebie objawy. Najlepszą metodą jest skrupulatne prowadzenie dziennika żywieniowego oraz zapisywanie intensywności objawów.

6. Badania pokazują, że skuteczna może być dieta FOODMAP, czyli dieta uboga w fermentujące w jelicie węglowodany, takie jak fruktany, galaktooligosacharydy, laktoza, fruktoza i poliole (sorbitol, mannitol, ksylitol). Tej diety nie stosuje się przez całe życie. W pierwszym okresie eliminuje się produkty bogate wFOODMAP(trwa on około 6 − 8 tygodni). A kiedy objawy ustępują, powoli wprowadza się z powrotem wcześniej wykluczone produkty. Przy czym weź pod uwagę osobistą tolerancję.

Grupa produktów Zawierające małe ilości FOODMAP Zawierające duże ilości FOODMAP
Warzywa Bakłażan, bataty, cukinia, dynia, kabaczek, kukurydza, marchew, ogórki, papryka, pomidor, sałata, seler Brokuły, brukselka, buraki ćwikłowe, cebula, czosnek, groszek zielony, kalafior, kapusta, karczochy, patisony, por, soczewica, szparagi
Owoce Ananas, banan (nie przejrzały), cytryna, grejpfrut, jagody, kiwi, mandarynka, pomarańcze, truskawki, winogrona Arbuz, brzoskwinia, gruszka, jabłko mango, morele, nektarynki, owoce z puszki, suszone owoce, śliwki
Pieczywo i produkty zbożowe Chleb orkiszowy, komosa ryżowa, mąka owsiana, mąka orkiszowa, płatki owsiane, płatki ryżowe, ryż Płatki śniadaniowe pszenne z suszonymi owocami, żyto
Mleko i jego przetwory (+ produkty zastępujące mleko) Masło, mleko migdałowe, mleko ryżowe, ser brie, ser camembert, sery żółte Jogurty, maślanka, mleko, mleko sojowe, mleko skondensowane, sery typu ricotta i mascarpone, twaróg
Białko  Drób, jaja, mięso, ryby Ciecierzyca, fasola, soczewica, soja
Słodzenie Stewia Miód, syrop glukozowo-fruktozowy, sorbitol, mannitol, ksylitol, syrop z agawy

Przy biegunkach zalecane jest ograniczenie spożycia błonnika pokarmowego i spożywanie produktów zapierających. Polecane są ryż, drobne białe makarony i kasze, suchary, gotowana marchewka i ziemniaki.

Wprost przeciwnie przy zaparciach. Tu ważne jest zwiększenie spożycia błonnika pokarmowego. Warto też pić większe ilości wody. Przyspieszy to pasaż jelitowy i zwiększy objętość stolca, co ułatwi Ci wizytę w toalecie. Pamiętaj, że jeśli zaczniesz zjadać większe ilości błonnika, bez odpowiedniego przyjmowania płynów, to zaparcia wręcz przybiorą na sile. 

Więcej o błonniku w diecie możesz przeczytać w moim artykule: Jakie właściwości ma błonnik? Na odchudzanie najlepszy!

Błonnik przy zespole jelita drażliwego

Spróbuj ograniczyć stres i postaw na relaks! Wykazano, że nasilenie objawów choroby często wiąże się z występowaniem stresowych sytuacji w życiu.

Jolanta Chojnowska
Jolanta Chojnowska, dietetyk

Jestem dietetykiem po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym i współautorką bloga "Easy with food". Moją pasją jest zdrowe odżywianie, a przede wszystkim wymyślanie zdrowszych wersji klasycznych słodyczy i fast foodów. W wolnych chwilach relaksuję się przy malowaniu ścian, odnawianiu starych mebli i innych pracach remontowych.

Poprzedni artykuł Pierwsze dni z dzieckiem w domu, czyli jak zostaje się rodzicem
Następny artykuł Uraz kolana po upadku: uszkodzenie chrząstki stawowej. Jak wrócić do sprawności?
Przeczytaj też

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty

Kategorie