Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Żylaki nóg w młodym wieku – 6 rad jak im zapobiegać

Żylaki nóg w młodym wieku  – 6 rad jak im zapobiegać

Czy dwudziestolatka może mieć żylaki? Może, ale nie musi. Dowiedz się dlaczego u niektórych powstają tak wcześnie. Farmaceutka, Agnieszka Dusza, daje 6 porad, jak zapobiec  żylakom w młodym wieku, bo… spójrzmy prawdzie w oczy, fioletowe nogi nigdy nie będą w modzie.

Żylaki w młodym wieku – czy to normalne?

Widziałaś je na pewno u swojej babci lub mamy. Widoczne żyły, wypukłe i nabrzmiałe, wijące się od kostek, wzdłuż łydek i ud, na tle sinopurpurowej sieci „pajączków”. Mam nadzieję, że nie będę miała takich na stare lata – myślałaś sobie. A tu proszę! Statystyka jest bezlitosna, zwłaszcza wobec kobiet.

Szansa, że będziesz miała żylaki jest dosyć spora. Jak podają badania przeprowadzone w Polsce, Francji i Niemczech, przewlekła niewydolność żylna dotyka 32,4 - 51,3% kobiet.

Liczba młodych osób, borykających się z problemem żylaków, stale rośnie. Winne są temu, między innymi, nasze cywilizacyjne grzechy i słabości – siedzący tryb życia, niezdrowa dieta, otyłość czy używki.  Czasem przesądza po prostu genetyka:

U kobiet, u których jedno z rodziców miało żylaki, prawdopodobieństwo choroby wynosi 60%. Natomiast jeżeli oboje rodzice chorowali, to u córki ten procent wzrasta do 90%

– mówi lek. med. Krzysztof Aniukiewicz,  specjalista chirurgii ogólnej i chorób naczyń

Z takimi przytłaczającymi statystykami można walczyć tylko poprzez mądrą profilaktykę.

Czy pajączki, widoczne żyły i żylaki nóg w młodym wieku powinny dziwić? Nie, ale warto im przeciwdziałać, bo żylaki to nie tylko defekt kosmetyczny.

Widoczne żyły na nogach – to już żylaki? Mam się bać?

Żylaki na łydkach pięknej, młodej dziewczyny to przykra sprawa i to nie tylko ze względów estetycznych. Muszę wspomnieć, że żylaki to jeden z objawów klinicznych – czyli takich, po których rozpoznajemy schorzenie – przewlekłej choroby żylnej (w skrócie PChŻ). Choroby, której nie można lekceważyć.

W określeniu stadium rozwoju PChŻ pomaga lekarzom klasyfikacja CEAP. Żylaki to drugi z sześciu stopni zaawansowania przewlekłej choroby żylnej.

Pierwszym objawem przewlekłej choroby żylnej (i zarazem znakiem ostrzegawczym) są:

  • teleangiektazje, czyli pospolicie – pajączki, pęknięte naczynka (zobaczysz je pewnie najpierw przy kostkach) i/lub
  • żyły siatkowate – niebieska, widoczna z daleka siatka żył (chętnie „wychodzi” najpierw z tyłu kolan).

 O kolejnych stadiach nie będę pisać. Trzeba do nich po prostu nie dopuścić. Poznaj 6 sprawdzonych sposobów, jak zapobiegać żylakom.

6 rad jak wzmocnić żyły i zapobiegać żylakom w młodym wieku

1. Kontroluj wagę

Badania Europejskiego Towarzystwa Chirurgii Naczyniowej z 2015 roku potwierdzają, że otyłość zwiększa ryzyko rozwoju przewlekłej choroby żylnej. Duża masa ciała powoduje, że wzrasta ciśnienie w żyłach kończyn dolnych i tworzą się niebezpieczne zastoje krwi w naczyniach.

O jakiej nadwadze tutaj mowa? U kobiet roczna zachorowalność na żylaki wynosi 2,6%. BMI powyżej 30 zwiększa ten wskaźnik do 6,5! Sprawdź swój Body Mass Index - łatwo go wyliczyć za pomocą wielu dostępnych w Internecie kalkulatorów – i kontroluj wagę.

2. Zapobiegaj zaparciom - uzupełnij błonnik

Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, może się to wydawać wręcz dziwne, ale ciśnienie w naczyniach żylnych nóg wywołują również…zaparcia. Żeby im zapobiegać, warto zrezygnować z wysoko przetworzonej żywności i uzupełnić dietę w cenny błonnik.

Jakie produkty zawierają błonnik? Na pewno orzechy, otręby, kasze, razowe makarony, surowe i gotowane warzywa oraz rośliny strączkowe. Ulubione francuskie sery, tłuste mięsko czy słodycze powinny niestety pójść w odstawkę. No dobrze, niech będzie – zostaw je sobie na „niedziele i święta”. Obserwuj swój organizm – sama zobaczysz, co powoduje u ciebie zaparcia.

3. Domowe sposoby na żylaki? Jedz czerwono-niebieskie!

Włącz do diety naturalne produkty, które wzmacniają żyły i działają przeciwzakrzepowo. Łatwo je rozpoznać, bo zazwyczaj mają niebiesko-czerwony kolor.

Gdy tylko nadejdzie lato, chwytaj za czarne jagody, wiśnie, śliwki i ciemne winogrona. Zamiast kawy, popijaj w pracy herbatkę z dzikiej róży. Zasmakuj w kuchni meksykańskiej i brazylijskiej – znajdziesz tam mnóstwo przepisów na dania z czerwoną i czarną fasolą. Kto by pomyślał, że zapobieganie żylakom może być takie smaczne?

4. Wzmacniaj żyły rutyną i diosminą

Diosmina i rutyna to dwa naturalnie występujące flawonoidy (dobroczynne związki organiczne występujące w roślinach, które np. chronią je przez grzybami lub pełnią rolę naturalnych przeciwutleniaczy, czy barwników). Warto uzupełnić swoją dietę o suplementy, które je zawierają.

Ich właściwości znane są medycynie od bardzo dawna. Oba składniki z jednej strony wzmacniają żyły (profilaktyka!), a z drugiej strony – łagodzą stany zapalne w żylakach i poprawiają krążenie krwi.

5. Trochę więcej ruchu

Ćwicząc, wprawiasz wszystko w ruch. Aktywność fizyczna uruchamia tak zwaną pompę mięśniową. Praca mięśni łydek i ud, pobudza do prężnego działania krążenie żylne.

Nie musisz szaleć - poświęć na ćwiczenia pół godziny, 3 razy w tygodniu. Żeby żyły się cieszyły, wystarczy wspinanie się na palcach, energiczny marsz w miejscu, czy robienie „rowerka”.

6. Pracuj do góry nogami, na niskich wysokościach

Nie spodoba się to wielbicielkom szpilek. Niestety, wysokie obcasy to zbyt duże wyzwanie dla twoich żył. Kiedy tylko możesz, zmieniaj czółenka na baleriny i „pracuj na niskich wysokościach”.

Nie utrzymuj nóg zbyt długo w tej samej pozycji. Siedząc przy biurku, unoś łydki w górę i w dół, choć od czasu do czasu. Jeśli masz pracę stojącą, załatw sobie niewielki, 15-centymetrowy podnóżek i stawiaj na nim naprzemiennie, raz lewą, raz prawą stopę.

Trudno zapamiętać zasady? Ściągnij naszą infografikę i miej 6 zasad zapobiegania żylakom zawsze przed oczami!

jak zapobiegać żylakom infografika

 

 

Agnieszka Dusza
Agnieszka Dusza, Farmaceuta

Kocham ludzi i podróże – najlepiej te niezaplanowane, pozwalające odkryć to, co nieznane! Śmiech uważam za najlepsze lekarstwo, a rower za najlepszą formę komunikacji. Lubię stawiać sobie nowe cele i wyzwania... I co teraz rzadkie – cieszy mnie moja praca ;)

Poprzedni artykuł Zapalenie pęcherza w ciąży - jak mu zapobiec i jak sobie z nim radzić?

Opublikowane komentarze dodawane są przez użytkowników w oparciu o ich własne przekonania. Dlatego nie mogą być traktowane jako porada lekarska lub dotycząca stosowania leku. W razie wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecane produkty